European Influenza
Proiectul European Influenza (Gripa europeana)
al artistului Daniel Knorr a reprezentat Romania la a 51a editie a Bienalei
de la Venetia. Pavilionul romanesc din Giardini di Castello a fost lasat
gol, peretii gri purtand urmele interventiilor trecute - mici zgarieturi
si inscriptii. Cele doua usi ale pavilionului au fost lasate deschise:
usa de la intrare, dinspre Giardini, si usa de iesire, catre parc, ducand
direct catre lumea "reala", in afara spatiului bienalei. Expozitia a
fost insotita de un reader oferit gratuit vizitatorilor, continand o
serie de texte selectate de curatorul si teoreticianul Marius Babias,
pe tema expansiunii Uniunii Europene si a auto-(re)definirilor identitare
ale Europei de Est.
Unul din precedentele cele mai apropiate ale
acestei lucrari a fost proiectul lui Santiago Sierra pentru pavilionul
Spaniei la editia anterioara a Bienalei, in 2003. Blocand intrarea in
pavilion cu un zid de ciment si permitand accesul, prin usa din spate,
doar posesorilor unui pasaport spaniol, artistul reflecta asupra unor
teme ca intarirea granitelor - in timp ce discursul politic general
pretindea, dimpotriva, fluidizarea lor - si a eforturilor facute de
tarile Europei de Vest pentru a opri imigratia.
In timp ce spectatorii lucrarii lui Sierra aveau
posibilitatea de a contempla situatia de a apartine sau nu unei anumite
natiuni, cu privilegiile/disconfortul pe care aceasta situatie le crea,
in cazul lucrarii lui Daniel Knorr publicului insusi i-a fost oferita
posibilitatea de a crea aceasta situatie si de a continua lucrarea.
Pe de o parte, ei deveneau constienti de propriile corpuri miscandu-se
in spatiu, si de propria transformare din spectatori care consuma si
judeca arta in trecatori anonimi. Pe de alta parte, materializarea lucrarii
se petrecea mai tarziu, in mintea spectatorilor si "in procesul interactiunii
lor cu societatea si cu media"1 . In aceasta consta
diferenta esentiala intre proiectele lui Sierra si Knorr, regasibila
in distinctia pe care Suzana Milevska o face intre "arta despre politic
si arta care apare si functioneaza o data cu domeniul politicului"2
.
Lucrarea lui Santiago Sierra semnaleaza abaterile
din societate, impunand in mod contractual o alta : privitorii sunt
conditionati sa reflecte asupra injustitiilor si ierarhiilor din lume
numai daca ei insisi accepta sa fie, temporar, intr-o asemenea situatie.
In cuvintele curatorului Rosa Martinez, "zidul polarizeaza spectatorii
Bienalei de o parte si de alta a unei scene ipotetice si formalizeaza
tensiuni fizice si politice"3 . Desi angajata
in politic in mod critic, lucrarea se dezvolta totusi pe terenul stabil
al bienalei, este o punere in scena menita sa recreeze o situatie pe
care spectatorii au trait-o (sau nu) in alta parte. Astfel, lucrarea
ajunge in cele din urma sa fie intotdeauna "despre politic", pastrandu-si
autonomia ca si un comentariu despre ceva.
Lucrarea lui Daniel Knorr nu a fost perceputa
imediat ca o lucrare incarcata de politicul brut. Sentimentul pe care
il starnea in primul rand era mai degraba melancolic, o stare de asteptare,
de privire in doua directii diferite. Procesul spectatorilor devenind
constienti de conotatiile multiple ale lucrarii doar incepea si nu se
termina cu pavilionul. Probleme ridicate de expansiunea Uniunii Europene,
precum identitate locala versus importul unor valori pre-stabilite,
granite (din nou) si influente (sau gripe) in acest "spatiu tranzitoriu,
reconfigurat si recartografiat politic si cultural"4
au creat conditiile de posibilitate pentru ca aceasta lucrare sa existe,
dar au constituit si ingredientele spatiului discursiv din care lucrarea
a devenit apoi parte.
Din 2001 Daniel Knorr a lucrat cu conceptul "lucrarii
invizibile" in proiecte precum "Klaus, Klaus vine si pe jos" sau "Spatiu
Co-optat". "Lucrarea invizibila" este de fapt lucrarea delegata spectatorilor.
O data ce au facut cunostinta, lucrarea ii acompaniaza si este "expusa"
doar cand cineva citeste sau vorbeste despre ea. Astfel, lucrarea "invizibila"
nu este (doar) lucrarea "lipsa", care expune conditiile formale ale
unei situatii pentru a face un continut mai evident. Si nu este nici
(doar) "vidul" incarcat cu potentialitate, creand promisiunea unor semnificatii
viitoare. Caracterul sau "invizibil" ii permite, mai curand, ca si "omului
invizibil", sa se infiltreze oriunde si sa calatoreasca impreuna cu
spectatorii sai dincolo de locul si momentul in care acestia i-au fost
spectatori.
Raluca Voinea
Versiunea originala a acestui text, in limba
engleza, a fost scrisa pentru revista Praesens, si publicata in editia
de toamna a acesteia.
1.Comunicat de presa pentru European Influenza,
Pavilionul Romaniei, Bienala de la Venetia 2005
2.Suzana Milevska: Staged (In)Visibility [(In)vizibilitatea
pusa in scena], text pentru conferinta "Strategies of (In)Visibility"
[Strategii ale (In)Vizibilitatii], Camden Art Center, Londra, 2005
3.Rosa Martinez : Merchandise and Death, in catalogul
Santiago Sierra, Pavilionul Spaniei, Bienala de la Venetia 2003.
4.Marius Babias: The New Europe: The Culture
of Mixing and the Politics of Representation [Noua Europa: Cultura Amestecului
si Politicile Reprezentarii], in reader-ul pavilionului Romanie, 2005.