9 valize realizate din scandura, goale interior,
cu difuzoare incorporate, 1 PC, 1 statie de amplificare audio, 4 semnale luminoase,
trasee orizontale/verticale realizate din scandura.
Spatiu necesar: 5x5x2,5
Constructiv, proiectul cuprinde doua componente:
1. una materiala, ce incearca o descriere spatiala si are ca elemente: 9 valize
, trasee orizontale si verticale
2. una temporala, asemeni unui soft de computer, coloana sonora si semnalele
luminoase
1. Pornind de la tema propusa - "Comunitatile
de emigranti din Occident",
m-am gandit care ar putea fi reductia cea mai simpla a celui care-si neaga
propria identitate si alege calea exilului. Rezultatul a fost: "valiza
de calatorie", forma exteriorizata si totodata interiorizata a celui
care alege acest drum: cele cateva "schimburi necesare" pentru viitoarea
perioada de acomodare in noul spatiu precum si amintirile cu cei dragi de
acasa. Simbol al deplasarii dintr-un loc in altul, al instabilitatii, al <negarii>
pentru un anumit interval de timp a ideii de "acasa", prin urmare
a propriei limite impuse, in interiorul careia viata se desfasoara conform
regulilor personale, valiza este cea care va suplini toata aceasta descriere(ancorare)
spatio/temporala a individului, este cea care insoteste trecerea temporara
sau definitiva dintr-un sistem in altul, asemeni unui element psihopomp la
trecerea dintr-o lume in alta (trecere la nivel psihic de aceasta data).
Ca solutie plastica, am incercat sa scot acest element tipic de recuzita din
functionalitate, in primul rand prin materialul ales pentru realizare, scandura,
care inchide perfect forma, nepermitand deschiderea in vreun fel a acestui
obiect. De asemenea, am realizat o depersonalizare a obiectului, transformandu-l
in obiect de serie, care ar putea mai bine sublinia drama acestui tip de demers
existential, demers care nu este atat de dramatic la nivel individual cat
la cel de fenomen de masa. Valizele stau suspendate de-a lungul unor trasee,
ceea ce subliniaza starea de provizorat, de teren mobil
ce-si poate schimba oricand dispunerea, de spatiu de trecere si nu de fixare
si populare.
Trasee orizontale , ce se moduleaza la un moment dat asemeni unei sine de
cale ferata, trasee ce urca si coboara, ce se verticalizeaza. "Sina de
tren" devine in acest caz "scara". Daca traseul orizontal este
dens ca si structura, cel vertical se aereaza asemeni mediului in care se
afla, treptele devin din ce in ce mai rare, mai greu de urcat, inaccesibile.
Se contureaza astfel la nivel orizontal un nod haotic de deplasare, fara puncte
clare de orientare. Modulele ce compun traseul au un caracter mobil, asemeni
unor macaze, care oricand se pot grupa altfel, reorientand pe cel ce se deplaseaza,
subliniind starea de haos, indecizie, aglomeratie. In acest context, se intra
intr-un teritoriu al riscului, al aventurii, intr-o zona de "strainatate",
unde lipsesc reperele curente familiare. Daca spatial se creeaza o limita
in sensul deplasarii, evident ca acest tip de spatiu propune o transcendenta
din plan material in cel spiritual prin propunerea inaintarii pe verticala,
lucru sugerat de catre scara ce urca spre ochiul de fereastra Personajul este
colectiv, greu de orientat. Valizele tind sa se desprinda din traseul orizontal,
sunt prinse intre cele doua dimensiuni, orizontal/vertical, iar la nivel plastic
se reflecta printr-un joc intre cele doua dimensiuni, intre aspectul finisat
specific primei dimensiuni si cel nefinisat pentru cea de-a doua.
2.De ce difuzoare incastrate in valize? Primul
gand a fost sa dau viata acestor obiecte in aparenta goale utilizand semnale
sonore puternice ce se manifesta , pe baza unor senzori, la trecerea unui
individ prin dreptul unora dintre acestea. Sa nu uitam ca multa vreme trecerea
granitei si deci drumul exilului se realizau in mod fraudulos, prin granite
inchise, si de aici riscul unor alarme puternice, ce conturau starea de spaima,
risc si ilegalitate, al incalcarii unor reguli, granite.
Coloana sonora este realizata din module de sunete concrete ce se repeta in
timp, intercalate de perioade de tacere. Asemeni unui cor antic, acestea par
sa comenteze intamplarile povestite, dar din care naratiunea lipseste. Pentru
a contura elementul viu al acestui context am folosit semnale luminoase asemenea
unor pulsatii.