cautati pentru viitorul Romaniei
Creatia lui Thorvaldur Thorsteinsson (artist
islandez nascut in 1960 la Akureyri si stabilit in prezent la Los Angeles),
se inscrie atat in sfera literaturii, el fiind autorul a numeroase carti,
piese de teatru, scenarii pentru radio si televiziune, cat si in cea a artelor
vizuale.
La fel de divers ca si in scrierile sale, artistul vizual Thorvaldur Thorsteinsson
- poate unul dintre cei mai prolifici si diversi din Islanda - creeaza, in
ciuda varietatii cu care se exprima, o opera unitara si sustinuta de o filosofie
consecventa. Artistul isi face simtita prezenta cu subtilitate, aproape insesizabil,
dar atragand privitorul intr-un joc ce-l constrange sa devina coautor.
Thorsteinsson disloca si re-contextualizeaza fragmente ale banalului, exploreaza
cu predilectie acele parti ale vietii cotidiene care par a fi sterile, neprezentand
in mod obisnuit interes artistic si aduce constant in prim-plan potentialul
neprevazut al evidentei.
La baza filmului video "The Most Real
Death" ("Cea mai reala moarte"), cu o prima varianta din anul
2000 in care 37 de suedezi sunt impuscati pe rand de gloante imaginare in
timp ce sunt lasati singuri intr-o incapere si o alta varianta din 2001 care
a fost prezentata si la Bucuresti in cadrul expozitiei "Prophetic Corners
Remix", film realizat la Milano, in Italia, in colaborare cu regizoarea
Helena Jonsdóttir, sta un vechi joc islandez. In acest video, singure
sau grupate dupa cele mai pure legi ale compozitiei, personajele implicate
mimeaza ca sunt impuscate de o mitraliera. Pentru cateva secunde, protagonistii
stau nemiscati intr-o atmosfera incremenita, de poza, dupa care o rafala scurta
pare a-i secera cu cruzime. Nici o picatura de sange, nici un semn care sa
indice vreo rana veritabila - veridicitatea scenei rezida in jocul si imaginatia
actorilor. Pe o durata de aproape o jumatate de ora, scenele se succed dupa
acelasi model, insa in ambiante si combinatii de personaje diferite, de cele
mai multe ori tineri.
Privitorul sesizeaza repede ca nu e vorba decat de un joc si ca, oricat de
serioase sunt personajele, efectul creat intr-o prima instanta nu poate fi
decat de ilaritate. Dar, ca orice gluma repetata la nesfarsit, si aceasta
situatie comica isi diminueaza din efect deschizand in constiinta spectatorului
o perspectiva grava. Parodierea violentei se transforma treptat in violenta
insasi, o violenta mecanica, cu atat mai periculoasa cu cat jocul ei lipsit
de sens este acceptat de buna voie.
Thorsteinsson pune in evidenta si vehiculeaza mecanismele manipularii mediatice
si in alte lucrari, aceasta fiind una dintre temele sale recurente.
In "Cautat", proiect realizat special pentru editia din acest an a Bienalei "Periferic", artistul a intervievat 13 adolescenti ieseni cu varste cuprinse intre 13 si 17 ani cu disponibilitati materiale precare sau veniti din familii ori medii sociale cu probleme, 5 dintre ei fiind chiar copii institutionalizati. Thorsteinsson a organizat interviurile cu meticulozitatea si grija unui psiholog profesionist, incercand sa aduca la lumina calitatile evidente sau ascunse ale subiectilor dupa care a realizat o serie de afise, concepute in asa fel incat sa semene anunturilor de politie si expuse in intreg orasul Iasi pe toata durata Bienalei. Sub titlul "CAUTAT"/ "CAUTATA", afisele prezentau cate o fotografie a adolescentului si un text in care erau enumerate calitatile de zi cu zi ale celui prezentat. Fiecare text concluziona ca adolescentul respectiv este cautat pentru viitorul Romaniei:
"FLORIN (14 ani) este cautat pentru
sufletul sau minunat, pentru credinta sa puternica si pentru talentul sau
deosebit. El este un expert in muzica si, intr-o buna zi, ar putea deveni
unul dintre cei mai populari DJ ai generatiei sale, ajungand sa-si deschida
o discoteca proprie de inalta tinuta. Simtul sau unic pentu frumos si dragostea
sa pentru textele spirituale ii vor dezvolta in mod constant capacitatea de
a crea o atmosfera pozitiva in jurul sau, ajutandu-i si pe altii sa-si inteleaga
mai bine propria viata. Fiind foarte ordonat si atent la cele mai mici detalii,
lui Florin ii place sa rezolve puzzle-uri si sa repare jucarii, lucruri pe
care in viitor le-ar putea transforma intr-o afacere privata. El stapaneste
arta de a se bucura de lucrurile marunte ale vietii, fiind totusi capabil
sa o perceapa in ansamblul ei.
Florin este cautat pentru viitorul Romaniei"
Proiectul "Cautat" a functionat cu neasteptata vivacitate in spatiul public iesean, trecatorii nefiind obisnuiti cu o asemenea modalitate de expunere, pe de-o parte, datorita vizibilitatii sale sporite - artistul a preferat ca amplasament al afiselor cele mai intens circulate zone ale orasului, in locuri "semilegale" de afisaj care intensificau efectul vizual - pe de alta, datorita contradictiei puternice dintre mesajul si aspectul afiselor, acesta din urma aruncand mai degraba o lumina negativa asupra personajului descris. Faptul ca pe durata "Periferic"-ului afisele nu au incetat sa apara pe diverse trasee ale orasului, dupa o anumita strategie de prezentare graduala, a indus chiar o stare de cautare in randul publicului, o cautare a unui fir narativ stabilit cu subtilitate de catre artist intre elementele lucrarii sale. Manipularea mediatica la care recurge Thorsteinsson de aceasta data este de sorginte maieutica. Intentia lui nu este nici de a pune ironic un pariu cu viitorul, nici de a construi o eventuala utopie in tentativa de a dinamiza un spatiu relativ amorf, ci de a interpune si propune metaforic o stare de expectanta activa intre felul in care percepem viitorul si felul in care il putem construi, intre un colt profetic si cei care il locuiesc, intre o profetie si viitorul insusi.
Dan Acostioaei
artist vizual, asistent universitar la Facultatea de Arte Plastice, Decorative
si Design - Iasi, membru in Asociatia Vector