Nu demult am vizitat Romania, timp de o saptamana,
impreuna cu cativa studenti de la masterul de curatoriat in arta contemporana
de la Royal College of Art's, Londra. Romania poate parea o destinatie ciudata,
tinand cont ca cei mai multi se indreapta spre Berlin, Paris si New York,
dar ideea acestei calatorii a fost nu sa regasim ceva familiar ci, mai curand,
sa invatam cum functioneaza arta contemporana intr-un context mai putin privilegiat
decat al nostru. Dictatura lui Ceausescu a avut consecinte extrem de grave
in plan moral, iar asa-numita democratie care i-a succedat a lasat neatinse
multe dintre structurile corupte ale vechiului regim comunist. Asta inseamna
ca Romania ofera posibilitatea unui studiu interesant despre tarile care se
lupta cu tranzitia ideologica; iar deschiderea Muzeului National de Arta Contemporana
in fostul palat al lui Ceausescu (Casa Poporului), anuntata pentru anul viitor,
reprezinta o provocare pentru curatorii si artistii straini care vor fi invitati
sa lucreze aici, cu aceste structuri organizatorice. Ceea ce urmeaza este
jurnalul saptamanii petrecute in Romania si descrierea dificultatilor pe care
le-am intampinat, incercand sa intelegem cum functioneaza arta contemporana
in aceasta tara.
Luni 2 iunie
Zburam cu un mic avion cu elice spre Iasi, un centru universitar izolat din
nord-estul tarii. Vrem sa vedem Bienala de Arta Contemporana Periferic, editia
a sasea, numita "Colturi Profetice". Evenimentul nu are inca un
impact asupra lumii artistice internationale, dar anul acesta organizator
este un curator strain, independent - Anders Kreuger din Stockholm - si s-ar
putea ca lucrurile sa inceapa sa se schimbe. Calatoria cu taxiul prin oras
este o alegorie a ceea ce va urma: soferul goneste în zig-zag pentru
a ocoli gropile, carutele si cainii vagabonzi. Orasul, un amestec de blocuri
comuniste, biserici medievale si magazine prafuite de prin anii '70, nu e
o metropola. Cum sa inserezi o bienala de arta contemporana intr-un asemenea
context?
Marti 3 iunie
Stabilim ca o bienala este orice expozitie colectiva care se desfasoara in
mai multe locuri dintr-un oras, de obicei pentru a constientiza potentialul
orasului respectiv. Bienala de la Iasi se desfasoara in Palatul Culturii (
o cladire imensa de secol XIX ce adaposteste patru muzee) si in vechile bai
turcesti, azi parasite, dar pare ca se adreseaza mai curand localnicilor -
familiarizandu-i pe acestia cu arta internationala - decat prezentand strainilor
imaginea orasului.
O data cu titlul - "Colturi Profetice", Anders Kreuger a ales viitorul drept tema a Bienalei. El descrie elocvent pertinenta acestui concept pentru contextul de aici: fara a concepe viitorul ca pe o utopie indepartata - viitorul comunist era un proiect la care se lucra oricum mereu, dar care nu se implinea niciodata - Kreuger intelege viitorul ca fiind recurent. Cu alte cuvinte, viitorul inseamna o continuitate cu variatii, nu o ruptura radicala. Acuitatea acestei idei aveam sa o simtim peste cateva zile, atunci cand ne-am inalnit cu artistii si curatorii din Bucuresti.
Desi poetica premisei lui Kreuger este impecabila conceptual, Bienala este mai curand invizibila decat spectaculara. Acest fapt se potriveste insa situatiei de aici (fara a mai aminti bugetul de doar 60000 de Euro), pentru ca arta este eclipsata de spatiile ostentative care o adapostesc. Cladirea de trei etaje a Palatului Culturii este un amestec imens si incoerent de piese etnografice, pictura romaneasca si realizari ingineresti timpurii, in timp ce Baia Turceasca are aerul melancolic si romantic al tuturor ruinelor vechi. Peretii care se naruie si bazinele dezafectate ale Baii sunt chiar mai captivante decat arta: filmul video al lui Jao Penalva si picturile Ninei Roos sunt inghitite de spatiu, dar filmul lui Pavel Braila cu trenurile de noapte rezista, la fel si "Shop"-ul grupului N55, instalat in cabinele de schimb.
Seara ne-am intalnit cu studentii de la Universitatea de Arta care au ajutat la organizare si abia acum am inteles semnificatia Bienalei. Pentru ca sistemul de educatie artistica s-a schimbat foarte putin fata de cel din timpul dictaturii, acesti studenti ambitiosi stiu foarte putin despre ce se intampla pe scena artistica internationala si nu isi permit sa calatoreasca in strainatate. Pictura continua sa fie medium-ul dominant, astfel incat cei care vor sa faca video, instalatii si performance trebuie sa invete singuri. Cand am vazut a doua zi o selectie a lucrarilor lor video si de animatie, lipsa acestui dialog a devenit si mai pregnanta.
Miercuri 4 iunie
Matei Bejenaru, organizatorul Bienalei, ne prezinta un studiu despre arta
romaneasca contemporana, incepand de la caderea regimului comunist. Personaj
charismatic si energic, el ne povesteste despre primul val al artei romanesti
de dupa 1989 - desenele lui Dan Perjovschi si instalatiile ironice ale grupului
subREAL - si despre lucrarile mai putin politizate, mai subiective, ale generatiei
imediat urmatoare. Bejenaru este si artist, lucrarile sale fiind aproape o
forma de activism social, desi, in mod ciudat, el pare ca refuza plasarea
lucrarilor sale intr-un context teoretic atat de restrans. Dincolo de aceasta,
Bejenaru este un mare organizator si, evident, motorul principal din spatele
Bienalei.
Ne intoarcem in capitala si prindem un vernisaj la Galeria Noua, din centrul orasului.
Joi 5 iunie
Irina Cios este directorul hotarat si eficient al Centrului International
de Arta Contemporana (ICCA), fostul Centru Soros. George Soros, insa, a intrerupt
anul trecut finantarea centrului, obligand ICCA sa treaca de la luxul bugetului
regulat si al independentei politice la o situatie in care pentru fiecare
proiect trebuie gasite fonduri ("sunset's programme"). Irina ne
explica dificultatile pe care le intampina lucrand in acest sistem. Ministerul
Culturii dirijeaza toate fondurile catre noul muzeu de la Casa Poporului,
iar ceea ce ramane se cheltuie pe CD-ROM-uri despre arta populara din Transilvania.
Dupa-amiaza vizitam atelierul Liei Perjovschi,
care ne arata o pespectiva radical diferita. Lia a inceput sa faca performance
in anii '80, dar abia dupa deschiderea tarii catre Occident in anii 1990 a
aflat ca performance-arta avea deja o lunga istorie. Furia si frustrarea in
fata acestei situatii au determinat-o sa faca cercetari inversunate. A inceput
sa creeze o arhiva cu informatii despre terminologia si institutiile artistice,
despre instalatii si performance, si sa le raspandeasca intr-un mic ziar numit
Zoom. Treptat, acest ziar a devenit propriul sau proiect artistic, dar apelul
educational si politic a ramas la fel de actual ca si la inceput.
Lia se opune vehement instalarii noului Muzeu de Arta Contemporana in palatul
lui Ceausescu, pentru ca in aceasta cladire se afla si Parlamentul si, in
consecinta, este un loc prea incarcat si compromitator. In plus, este nevoie
de 12 milioane de dolari pentru a transforma palatul cu stucaturi baroce intr-un
"white cube", cand ar fi mult mai ieftin sa se construiasca ceva
nou, de la zero. Pentru ca se opun atat de transant acestui spatiu, Lia si
Dan se autodefinesc "Dizzydents": ei sunt dizidenti, dar nu mai
au un adversar clar identificabil, asa cum era regimul comunist. Pentru mine,
acest epitet este elocvent, cu aceasta lipsa a unei tinte precise ne confruntam
toti in Occident: lumea artei este conditionata de sponsorizarile marilor
corporatii si de fondurile guvernamentale, de ierarhii, favoritisme si retele.
Nu exista o optiune buna sau rea, ci o multitudine de pozitii si compromisuri,
care trebuie constant renegociate si repuse in discutie. O pozitie de outsider
duce la scindare si impiedica mersul firesc al lucrurilor.
Lia ne duce sa vedem cele mai bune, dar si cele mai proaste galerii din Bucuresti ale Uniunii Artistilor Plastici. Si ea este membra a Uniunii - aceasta fiind singura posibilitate de a avea un atelier - dar pare o nebunie faptul ca face parte din aceasta organizatie, plina de acuarelisti de naturi moarte kitsch. Cel mai "bun" spatiu din capitala, Galeria Simeza, este alcatuit din doua camere jalnice, murdare, si trebuie sa astepti doi - trei ani pana sa poti expune o saptamana in aceste conditii mizerabile. Spatiul cel mai prost se afla in apropiere: Galeria Orizont, aparent mai mare si mai luminoasa, dar in care se intra trecand printr-un magazin unde se vand tot felul de fleacuri, vase si picturi ingrozitoare ("visa accepted"!).
Vineri 6 iunie
Astazi vizitam doua institutii apartinand Ministerului Culturii: Artexpo si
Kalinderu Media Lab. Ajungem mai intai la Artexpo si ne intalnim cu Mihnea
Mircan, curator asistent, un tanar inteligent de vreo 20 de ani si ceva, cu
o engleza perfecta dar cu o pespectiva confuza asupra intregii situatii. Ni
se permite apoi sa ne intalnim cu directorul, Mihai Oroveanu, (despre care
Lia ne povestise cu o zi inainte). Urcam spre biroul sau, o fosta colectie
personala de fotografii vechi, cu Bucurestiul de altadata. Mihai este un tip
vanjos: un amestec de jucator de rugby, aruncator de ciocan si parasutist,
care colectioneaza tunuri - "cannons" (de artilerie, nu aparate
foto). In timpul regimului Ceausescu a fost fotograf, dar din 1990 a fost
propulsat intr-o pozitie mult mai importanta, datorita relatiilor sale de
prietenie, atat cu artistii cat si cu politicienii.
Imbracat cu o jacheta Beuysiana de camuflaj si fumand in continuu, Mihai Oroveanu nu pare sa fie un individ al carui nou muzeu de 16000 m2 va fi deschis anul viitor. Este ambiguu in ceea ce priveste politica de achizitii, folosirea spatiilor, tipul de expunere a lucrarilor (show-uri temporare sau colectie permanenta? ordonare tematica sau cronologica? - totul este posibil) si costul biletului de acces ("nu ne-am gandit la asta inca"). Politica de achizitii nu prevesteste nimic bun, de vreme ce este controlata de vechii nostri prieteni, Ministerul Culturii si Uniunea Artistilor Plastici.
Suntem si mai surprinsi cand vedem spatiul
de la Artexpo: in locul unei galerii de arta contemporana, o sala de expozitii
ai carei pereti nu au mai fost renovati din timpul dictaturii, fiind acoperiti
si acum cu o panza de sac maronie, plina de "cicatrici". Ultimele
incaperi sunt decorate cu portrete ale lui Ceausescu (exista peste 2400 in
colectia Artexpo). Ridicole si megalomane, aceste portrete in spiritul realismului
socialist sunt hilare si dezgustatoare, dar mult mai interesante decat imensele
picturi abstracte achizitionate pentru muzeu. Acestea din urma stau asezate
gramada in teancuri de cate zece, iar Mihai le frunzareste ca pe postere intr-un
magazin, fara manusi.
Ajungem apoi la Casa Poporului. Cladirea este uriasa - a doua din lume ca
suprafata - si se ridica pe varful unei movile de pamant, arsa de soare. Are
atat de multe etaje si colonade incat nu poti sa o cuprinzi in intregime cu
privirea. Fatada adaposteste Parlamentul, iar in partea opusa - in aripa de
est - se afla noul muzeu. Cu un termen care expira in Octombrie, ne asteptam
ca lucrarile sa fie încheiate, dar cladirea este inca in santier. Desi
fuseseram avertizati ca se intra mai greu din cauza securitatii, nici unul
dintre noi nu a trebuit sa se inregistreze sau sa-si puna casca de protectie.
In schimb alunecam pe ciment ud si esafodaje inalte, taindu-ni-se respiratia
in fata dimensiunilor spatiului deschis pe trei nivele, intrebandu-ne ce arta
s-ar putea sustine in asemenea conditii.
Dupa ce luam pranzul, reflectam asupra lucrurilor
neobisnuite pe care le-am vazut. Ajungem la concluzia ca, desi Mihai Oroveanu
pare sa aiba o viziune confuza asupra viitorului muzeu, el este totusi singurul
care poate sa administreze in mod credibil acest proiect. Asta pentru ca este
un birocrat, pregatit sa colaboreze cu guvernul (si sa mearga la vanatoare
impreuna cu primul ministru), pentru a obtine finantarile necesare. Banuim
ca si ambiguitatea sa in ceea ce priveste spatiul este, in parte, intentionata,
tocmai pentru a nu periclita finalizarea lucrarilor.
Ne intoarcem la Kalinderu Media Lab, cealalta jumatate a Artexpo. Dupa galeriile
Uniunii, acest spatiu arata, linistitor, ca cele din Vest: filme video si
fotografii de tineri artisti romani, instalate intr-o frumoasa cladire de
secol XIX. Dar la o privire mai atenta, instalatia ar putea provoca hernie
artistilor si curatorilor din Vest: fotografiile sunt indoite, filmele video
sunt proiectate pe pereti acoperiti cu coji de banda adeziva si, deseori,
nici nu se pot vedea, pentru ca Kalinderu Media Lab nu-si permite sa cumpere
o draperie neagra.
Intamplarile de peste zi ma lasa cu un sentiment de nauceala, mai curand pur
si simplu "dizzy"decat "Dizzydent". E usor sa simpatizezi
cu "Dizzydentii" Perjovschi de vreme ce, dupa standardele occidentale,
situatia este "fucked up in the extreme": Ministrul Culturii detine
monopolul asupra fondurilor si le cheltuieste pentru un muzeu extravagant
si supradimensionat, al carui director nu are nici macar o viziune clara.
Pe de alta parte, situatia este atat de proasta incat, pentru a obtine orice
dialog international, un spatiu major este esential. Refuzand colaborarea
cu Muzeul pe termen scurt poate produce mai mult rau decat bine. In final,
sotii Perjovschi si echipa noului muzeu au acelasi vis - o galerie profesionista,
un cub alb deplin functional, in Bucuresti - dar realizabil in moduri diferite.
De fapt, schimbarea trebuie sa se produca la nivelul educatiei si informatiei,
de aceea arhiva Liei si Bienala "Periferic" de la Iasi sunt atat
de importante. Pana cand se va schimba sistemul educational din academiile
de arta, generatia viitoare va continua sa inteleaga numai foarte lent ca
abilitatea de a modela viitorul sta in propria ei putere si ingenuitate.
Post-scriptum
Dupa Bucuresti am mers la Bienala de la Venetia, unde am vazut si pavilionul
Romaniei cu lucrarea new media a lui Calin Man. Aceasta pare o alegere enigmatica
- nu pentru ca lasa impresia ca Romania este o tara bogata, ci pentru ca nu
pare sa spuna nimic despre situatia culturala de aici - desi, poate chiar
aceasta a fost intentia. Contributia de neuitat a lui Calin Man a fost o lucrare
de arta digitala, care putea veni de oriunde, iar expunerea a fost o sansa
risipita. Daca guvernul roman ar putea sa accepte ca arta cea mai interesanta
a unei natiuni se naste din mai multe minti inventive lucrand cu mijloace
mai putin extravagante, ar realiza ca sta pe o mina de aur.
Claire Bishop
Deputy Head of Department - MA Curating Contemporary Art
Royal College of Art, London