SOMETIMES

Aceasta instalatie este un raspuns la cursul evenimentelor de dupa 11 sept. din New York. Este bazata pe fragmente de dialog apropriate din filmele americane, care au sustinut o politica a fricii promovand amenintari fictive, care au devenit asa-zisa realitate. Dupa ce se confrunta cu frumusetea catastrofei, piesa se transforma intr-un fel de ritual neajutorat de a lupta impotriva acestor forte ale raului. Este un exemplu de poem sonor despre strategii de aparare imediate si in acelasi timp despre intrebarea daca amenintarea reala provine din interior sau din exterior.

Bjørn Melhus

In arta video Bjørn Melhus a dezvoltat o pozitie singulara, largind posibilitatile unei receptari critice a cinema-ului si televiziunii. Povestirile lui au structuri narative formate din fragmentarea la nivelul imaginii si sunetului. Practica lui de a fragmenta, distruge si reconstitui figuri, subiecte si strategii binecunoscute ale mass-media nu numai ca deschide o retea de noi interpretari si comentarii critice, dar si redefineste relatia dintre mass media si privitor. Spatiul artei si contextul expozitiei este de o importanta speciala aici, intrucat demontarea de catre privitor a televiziunii si programelor de filme - intr-un sens limitat aceasta este valabil si pentru instalatii - nu mai poate avea loc.
Colajele sale ritmand cuvintele si sunetul include aproape incidental tehnicile clipului video si ale culturii trailer, desi Melhus nu citeaza nici muzica pop, nici nu se angajeaza intr-o propaganda pentru vreun anume lifestyle. Lucrarile sale expun mecanismele comercializarii si se revolta impotriva simplificarii si standardizarii culturale globale. Vederea sa europeana asupra culturii americane si a ramurilor globale si triviale ale culturii de masa este determinata atat de fascinatie cat si de un adanc scepticism, de dorinta de a pleca si de dorul de casa.

Sabine Maria Schmidt
(Extras din textul: "This is the end of the beginning - Between longing for America and homesickness for Europe" Catalog Bjørn Melhus, Kunsthalle Bremen, 2002)