Pentru ca este singura revista de arta contemporana tiparita în România care a devenit o certitudine: are o istorie, o pozitie clara (independenta) si un discurs consecvent acesteia. Timp de 13 numere - sub identitatea Balkon Cluj - a ajutat la construirea contextului unei arte înca haotice, poticnite si poverist-efemere, iar din septembrie 2003 - în noua versiune Idea - îsi asuma sarcina de a de-construi acest context, de a-l supune unei interogatii mai complexe, vizând nu atât "trecerea în revista" a tendintelor sau practicilor artei contemporane, cât mai ales analizarea acestora ca manifestari si în acelasi timp ca structuri ale societatii în care au aparut si pe care o constituie.
Despre care societate e vorba? Despre cea occidentala, aceea în care înca se deruleaza proiecte, se schimba idei, se inventeaza curente si post-curente.
…În care atât razboiul - "economic, tehnic si simbolic" globalizant si mainstream (Jean-Luc Nancy) cât si manifestatiile de strada anti-globalizante si "alternative" (Adrian T. Sârbu) sunt semne ale unei vieti estetizate, ce raspunde imperativelor spectacolului mediatic.
…Din care fac parte si bienalele de arta contemporana - aceste constructe cvasi-utopice oferind câte ceva de vazut/placut/judecat pentru oricine, nedumerind adesea prin conceptele curatoriale ce oscileaza între reverii defulate si speculatii pragmatice (Istanbul, Venetia), dar satisfacând totodata prin descoperirea unor alaturari neasteptate si redescoperirea unor nume/chipuri cunoscute. Si daca bienalele sunt prea obositoare, exista întotdeauna un alt tip de expozitie, "ca o structura organica" (Judit Angel), care se adapteaza la discursul existent al unor artisti, fara sa impuna tipare.
…Aceeasi societate occidentala, cu veleitatile ei balcanice, asa cum reiese din articolul lui Dan Perjovschi despre acea zona prapastioasa în care se schimba permanent granitele si identitatile - zona pe care expozitiile, ca si tratatele de aderare, o trec mai la sud sau mai la est, dupa imaginatie, dupa fonduri sau dupa necesitati, cu toate acestea Occidentul ramânând înca un reper si o tinta; sau poate Balcanii, oriunde ar fi ei, ar trebui sa se auto-defineasca raportându-se critic la acel Occident care-i priveste "în termenii unei psihogeografii enigmatice, impenetrabile, impulsive si nedomesticite, aflate la marginea civilizatiei"?!. (Marius Babias)
…În fine, societatea româneasca, care se poate citi cu idiosincraziile, autismele si primarii sai în studiul de caz asupra Clujului (rivalizând cromatic cu Tirana lui Edi Rama) - un dosar în care mai mult decât o arhitectura este analizata o comunitate si reactiile/solutiile acesteia la "un blocaj identitar si o criza a imaginarului politic" (Marius Lazar) intrate în rutina.
De ce revista Idea? Pentru ca în societatea româneasca, în care unii au ideile si altii a(r)telierele, în care arta se percepe mai ales pe traseul oficial dintre Muzeul Hartilor si Casa Poporului, singura optiune civilizata si profesionista ramâne - înca - cea a initiativei independente.
Idea, arta + societate # 15-16, 2003
Raluca Voinea