Cifra 6 pictata cu vopsea albastra sau alba pe o movila de lemne umede si
fiare depozitate la margina drumului, cifra 6 pe geamurile sparte ale unei
case nelocuite, cifra 6 pe un semn de circulatie, 6 pe un afis cu o femeie
goala, pe o piatra de caldaram dizlocata, pe o saltea fixata de un gard, 6
pe usa unui supermarket, 6 pe un tomberon si pe gunoaiele din interior, 6
pe o cutie de vopsea agatata de un pom, pe o toaleta dezafectata aruncata
in strada, 6 pe zidul Berlinului si pe spatarul unui scaun din metrou.
Cand l-am intalnit pe Artistul 6 pe Brunnenstrasse in Berlin - Mitte, era
angajat intr-o discutie cu un "cetatean" care isi revendica bicicleta,
pe care o gasise inscriptionata si suspendata intr-o instalatie pe zidul unei
cladiri. Pe Artistul 6 il mai poti vedea uneori strabatand, in goana, pe bicicleta,
strazile Berlinului, intr-o mana un bidon cu vopsea, in cealalta o pensula
cu care deseneaza 6ele din mers.
Cifra 6 in-semneaza, decupeaza, coloreaza, potenteaza, reformuleaza, vitalizeaza
intr-o maniera obsesiva fragmente urbane. Pare a fi pretutindeni, se adapteaza
oricarui suport, rasare din senin, te face sa razi, te agreseaza, iti impune
o perceptie estetica a detaliului altminteri invizibil. Frecvent artistul
noteaza si adrese web si email (www.6cm.de, www.6km.de, www.1l.de, www.@rtberlin.de,
www.@rtist.info, www.p@inting.xy, www.1cm.de). In fiecare zi isi adauga semnele,
le actualizeaza in functie de continua dinamica a materialului pe care i-l
ofera strada.
Discutia cu Artistul 6 este anevoioasa. Importanta propriilor lucrari este
plasata de catre artist in sfera inventiilor web: optimizarea procedeelor
de cautare, dezvoltarea unei task-bar mai incapatoare, crearea de adrese web
gratuite pentru artisti. Interventiile urbane si le priveste ca pe o modalitate
de a-si comunica public inventiile, calitatea estetica si cantitatea inscriptiilor
fiind implicate ca factor persuasiv eficient. Am cautat sa-l intreb pe artist
despre rolul sau in arta strazii berlineze, insa discutia este abatuta de
catre el inevitabil catre explicatii tehnice sufocante si in cea mai mare
parte ininteligibile, pe care le dezvolta si pe homepage-urile pe care le
"publica" - cum ii place sa afirme - in strada. Relevanta practica
a inventiilor sale ramane confuza, site-urile labirintice sunt incarcate stufos
cu link-uri care refuza adeseori sa se deschida sau sa se mai inchida dupa
accesare, adresarea personala catre vizitatorul site-ului se amsteca cu fragmente
ce apeleaza compania Microsoft pentru acreditarea inventiilor. Designul grafic
haotic-copilaros compune in homepage schitele literare ale asa-zisei Scufite
Rosii, cu fragmente de jurnal roz ale corespondentei misterioase Tristessedeluxe,
propuneri de reconfigurare a paginilor web, noi variante de utilizare a browser-ului,
cu jurnale foto digitale, virate zilnic de catre artist pe site pentru a-si
retine ultimele interventii. Parcurgerea site-ului este extenuanta pentru
vizitator si pentru computer-ul sau, dar configureaza o viziune uimitoare
prin efervescenta sa necenzurata, un cyberspace intim, vital.
"Prima mea actiune in sfera publica a fost sa ocup primul loc in cartea
de telefon". Pe atunci numele sau nu era cifra 6, ci litera A pe care
o picta ca insemn identitar pe strazile Berlinului insotita de imaginea unui
telefon. In repertoirul meseriilor a introdus un nou termen de definitie,
auto-desemnandu-se drept Aktionsfotokunstler,"pentru ca imi fotografiez
actiunile".
Semnul 6 a aparut un an mai tarziu (1995), insotind polemic o dezbatere legata
de depozitarea deseurilor atomice pe teritoriul Germaniei. Incarcatura sexuala
explicita - prin forma cifrei 6 si prin pronuntia sa germana (<sechs>
ca omonim al cuvantului sex) - se revendica de la personajul-concept, numit
de catre artist Atom-Dildoo, ce militeaza "pe plan global pentru inlocuirea
energiei atomice cu energie sexuala". Dildoo - organul sexual masculin
- este transcris grafic drept dild¥ (dublu o = semnul infinit), pentru
a implica o aluzie la afirmatia lui Einstein: "Infint este universul
si prostia omeneasca".
Tendinta de a satura suprafata vizibila a mediului urban cu semnele sale,
provine din nevoia de a-si impune mesajul, ce va fi cu atat mai profund absorbit
de oras, cu cat va apela un numar mai mare de trecatori. Cantitatea semnelor
grafice determina calitatea receptarii, pe scara larga, a continutului semantic.
Artistul 6 mizeaza pe elocventa si eficienta imaginii-unicat, pictata manual
si nu reprodusa mecanic, pe expresia plastica surprinzatoare, chiar daca receptata
inconstient de catre trecatorul grabit, pe continutul sexual subiacent, cu
apel universal. Mesajul sau este menit sa actioneze in spatiul public al strazii,
al net-ului (artistul are nu mai putin de 50 de homepage-uri) si sa patrunda
de aici in domeniul de desfasurare privat - propriul PC - pe care fiecare
individ are posibilitatea teoretica de a-l reconfigura dupa indicatiile artistului.
Semnele grafice sunt inmagazinate mental si opereaza ca indicator al adreselor
web, pe care trecatorul se presupune ca le va accesa cu prima ocazie. Aici
va gasi propuneri, care-i vor optimiza procesele de cautare si de configurare
a paginii web, care odata asimilate, vor genera o intensificare creatoare
a proceselor cognitive personale . "Eu pictez si creez pentru solutii
mai valoroase, care pot fi obtinute prin gandire intensa. Preocuparea cu materia
poate aduce o optimizare calitativa pe care incerc sa o transmit printr-o
combinatie intre pictura si inventiile mele tehnice. Cu toate astea nimic
nu se schimba. Ar trebui sa apar cu un pistol sau alte constrangeri pentru
a-i determina pe oameni sa se ocupe cu aceste lucruri. Scopul pe care mi l-am
propus este de a actiona intr-un domeniu particular/specific si de a incerca
sa generez, prin aceasta prisma, o transformare asupra oamenilor cu o constiinta
asemanatoare mie. Am sa incerc sa-i incurajez sa actioneze in acelasi spirit,
asupra cercului lor de cunoscuti." "Semnele mele fac o afirmatie
explicita: a) ganditi mai profund si cautati alte solutii si: b) concret:
aplicati mai eficient mijloacele oferite de programul web folosit." "Anumite
semne sunt utilizate pentru anumite scopuri. Lucrarea mea eu o vad ca pe un
semn care poate avea continutul: Soferi nu mai faceti accidente auto. Totul
este de a reusi sa transmit prin acest semn (6) continutul pe care vreau sa
i-l confer. Doresc ca cel care-si deschide computerul sa se simta vinovat
pentru felul cum isi conduce masina. Semnele mele sunt in spatiul public,
in internet si in computerul fiecarui utilizator. Perspectiva artistica este
pentru mine conferita de posibilitatea de a patrunde in orice computer personal.Pentru
ca semnele trasmit continuturi."
Discursul artistului e pe alocuri o retea de link-uri logice care se lasa
greoi urmarite cauzal, insa cu atat mai fascinant prin autonomia unei gandiri
nu lipsita de umor (autoreferential adesea). Prin actiunile sale, concepute
ca un program teoretic si practic unitar, Artistul 6 urmareste o universala
"optimizare" a existentei. Cifrele-factori devin semnele active,
vizibile, ale unei functii etice si estetice, ce e menita sa creeze, in mod
global, noi ipostazieri identitare particulare. Continutul estetic cu care
Artistul 6 isi vede asociata opera nu este pentru el nici aspectul grafic
al site-urilor sale, nici valoarea plastica a instalatiilor sale citadine,
ci consta in calitatea operei sale de a configura/modela gandirea fiecarui
individ in parte. S-ar putea vorbi poate mai curand de o gandire estetica
(pentru ca gandirea modeleaza, reconfigureaza), dar si de o estetica a gandirii
(pentru ca domeniul de manifestare al artistului plastic este in acest caz
gandirea).
Artistul 6 isi incadreaza opera in contextul scenei artistice berlineze bizuindu-se
pe o distinctie inedita intre street-art si urban art. "Pe site-ul meu
www.streetart.info am consemnat o scurta istorie a streetart-ei in care explic
ca street-artistii, spre deosebire de urban artists, evita orice deteriorare
a suportului urban pe care lucreaza. In functie de acest principiu imi aleg
si eu locul pe care intervin (ziduri vechi, case nelocuite etc), iar daca
aplic afise pe zid am grija sa poata fi dezlipite cu usurinta.In acest fel
nu are nici politia ce sa-mi reproseze"
Peste 1000 de imagini digitale, adunate de Jurgen Grosse construiesc o galerie
virtuala pentru arta urbana si street art (www.urban-art.info), in care arta
vagabonda berlineza este sistematizata, atribuita, creditata, cu promta receptivitate
culturala pentru fenomen. Contrazicand intru-catva caracterul principial al
unei out-door anonymous art, Jurgen Grosse fundeaza in 1999 si un spatiu expozitional
- galeria Urban Art - punct de intalnire al artistilor strazii (Brunnenstrasse)
Aici artistii racolati din strada sunt invitati sa inlocuiasca insemnarile
de pe ziduri cu pictura pe panza si panou si action-ul subteran cu statutul
de artist. Galeristul le ofera si locuinte-atelier la etajul cladirii, obladuire
de care va beneficia si Artistul 6 intr-un rezidentiat de 2 ani.
Artsitul 6 infiinteaza in 2001 o grupare independenta in jurul unui spatiu
liber de creatie in Chaussestrasse nr.119. Aici va aduna artisti liber profesionisti
afini, cunoscuti cu prilejul unui festival de arta urbana organizat de centrul
cultural Tacheles. In curtea institutiei, incarcata cu sculpturi greoaie,
manifeste artistice reactionare anti-consumeriste si constructii-adapost pentru
artisti, cladite cu mijloacele artei povere, artistii strazii sunt invitati
sa isi aduca desenele, instalatiile, materialele si ideile pentru a se produce
la fata locului in interactiune cu vizitatorii.
Artistul 6 gaseste aici nu numai impulsul de a infiinta un nou proiect si
colaboratorii viitori, dar si galerista ideala, ce se va afirma sub numele
de Lady 6 pe site-ul noii galerii "Minus". ("Minus pentru ca
se afla vis-à-vis de supermarket-ul "Plus"). Galeria mai
poarta si numele de alint "Bluhende Landschaften"("peisaje
infloritoare"), o aluzie ironica la gradinile primitoare ale centrului
Tacheles si la un fragment din discursul presedintelui Schroder ce promitea
o noua Germanie ca un peisaj inflorit.
Site-ul galeriei poate fi consultat sub adresa www.@rtist.info. "Aceasta
este o cale buna de a ajunge la lucrarile si la conceptul meu"- sistematizat
si oarecum simplificat de catre galerista Lady 6.
Artistul beneficiaza in prezent de o finantare din partea Uniunii Europene
pentru a face publica (prin mijloacele-i caracteristice) adresa web a galeriei,
sustinuta la randul ei de EU ca spatiu de stimulare a tendintelor non main-stream.
Proiectele viitoare ale artistului sunt menite sa-i extinda sfera de manifestare
si asupra altor orase din Germania si metropole europene. Stickerexchange.tk
va fi o actiune in colaborare: un prieten va desena 6-ele timp de 1 saptamana
pretutindeni in Munster, iar Artistul 6 va lipi posterele si abtibildurile
prietenului din Munster in Berlin. L-am intrebat pe Artistul 6 daca nu tine
la un drept auctorial asupra pictarii 6-ului, ca semn autoreferential, ca
"original", ce isi dobandeste continutul conceptual pictat exclusiv
de catre el. Pentru Artistul 6 ar fi insa amuzant "sa imi picteze altcineva
6-ele, iar eu sa fac in sfarsit o pauza. In orice caz nu m-ar deranja sa gasesc
6-ele pictat de altcineva in oras, ar fi de fapt reclama tot pentru mine.
Iar cine s-ar apuca serios de asa o treaba ar trebui - pentru a intra in concurenta
reala cu mine - sa picteze cantitatea dubla de inscriptii, deci sa se angajeze
la o munca de aproximativ 20 de ani."
Un alt proiect (Bottleposter.tk) este raspandirea - de asta data in context
international - a unui sablon de carton cu contururile unei sticle, pe care
sa apara o noua adresa web: 1l.de ( "adresa trebiue sa se acorde intotdeauna
cu forma-suport"). Sablonul va fi multiplicat de catre artisti din diferite
metropole europene si aplicat in cat mai multe contexte urbane. "Ideea
de baza este ca orice calator care ajunge intr-un oras strain ca gaseasca
de la inceput ceva familiar in noul peisaj. Se poate vorbi aici si de globalizarea
ce atinge ideile si produsele: vezi in Berlin o lucrare care a fost facuta
in Moscova, unde se afla in acelasi moment o lucrare identica facuta insa
la Paris. Un astfel de demers ar putea atinge milioane de oameni."
Artistul 6 mai intentioneaza si sa intermedieze pentru doritori obtinerea
unei adrese mail gratuite, care contine terminatia nationala (tk)a unui stat
insular de langa Noua Zeelanda cu 1000 de locuitori. "In felul asta fac
si reclama pentru insula. Vreau totodata sa boicotez infrastructura comertului
cu adrese web. Aceasta adresa cu tk va fi prima active artist addresse."
"Mai intentionez si sa-mi transpun inventiile intr-un sistem inteligibil
pentru cei care nu folosesc in web semnele grafice europene: chinezi, arabi."
Telul principal este insa de a ocupa prima pozitie ca Plakatierer in rezultatele
listate de Google. In scurt timp cantitatea de articole (care este imbogatita
de artist in fiecare zi cu noi imagini), ii va permite sa il declaseze pe
marele Plakatierer din Los Angeles - Shepard Fairy ."Abilitatea mea de
a ma propulsa pe locul 1. este hotaratoare pentru evolutia operei mele".
" In prezent lucrarile mele se afla pe un CD despre Berlin emis de Guvern,
unde lucrarile mele reprezinta in exclusivitate manifestarile artistice ale
orasului. De asemenea am fost onorat cu un articol in Who is Who."
Nevoia obsesiva de a fi number one, pe piata produselor artistice si economice
deopotriva, il determina pe artist sa dezvolte o tehnica cumulativa de creatie:
cantitatea de 6 este in continua crestere in cele mai indepartate cartiere
ale Berlinului iar numarul de homepage-uri se dezvolta, chiar daca artistul
adauga pe net doar copii ale publicatiilor anterioare. "Pentru ca stiu
ca o copie in plus imi mai aduce 2-4 clicuri suplimentare pe zi. Ma costa
o jumatate de ora sa fac o copie, dar timpul pierdut se compenseaza cu noile
clicuri. In acest moment am 50 de homepage-uri."
Artistul 6 construieste si manevreaza un cod simbolic si o imagerie cu apel
emotional, ca indicatoare ale unui "produs" concret (inovatiile
web), pe care il prezinta ca fiind - in mod universal - indispensabil. In
aceasta privinta, maniera lui de operare foloseste tehnicile clasice publicitare.
"Inventiile mele se plaseaza in domeniul tehnicii reclamei cu buget scazut.
Insa ceea ce practic este un proiect artistic"."Incerc sa impun
strada ca spatiu de informare. Imi manifest lucrarile mai intai pe internet,
apoi in spatiul public. Este mult mai costisitor si complicat sa fac copii
cu descrierea inventiilor de pe net si sa le lipesc pe strada, decat sa pictez
pur si simplu o adresa. Cantitatea de informatie ce poate fi absorbita din
strada este mult mai mica si trebiue sa fie mai directa".Artistul 6 folosete
in consecinta sistemul predilect publicitar: modalitatea imagistica de reprezentare
a produsului/mesajului. Obiectele si semnele sale sunt usor de realizat, vizibile
de la distanta si natural integrate in peisajul urban. In orice complex publicitar
receptorul este educat prealabil pentru a putea asocia forma prezentata cu
continutul subiacent. Consumatorul este invatat sa citeasca mesajul comercial,
in general, printr-o combinatie de text-slogan si imagine. Intr-o maniera
proprie, Artistul 6 impune o forma criptica vizuala, bazata pe aceeasi formula
- produs+imagine+text - care promite satisfacerea consumatorului. Aspectul
singular in opera sa este ca textul-slogan este imagine si in mod concret
produs vandabil (adresele) in acelasi timp. Receptarea sensului este facilitata
de artist prin implicarea a doi factori clasici in discursul pulicitar: substratul
sexual (pentru o comunicare nemijlocita) si repetitivitatea (pentru o inmagazinare
accelerata de informatie). Strada este prin excelenta un spatiu al trecerii.
Dinamica prezentarii si receptarii mesajului impune un ritm frenetic de clipuri
vizuale concentrate, care se succed. Artistul isi picteaza semnele din goana
bicicletei, trecatorul se opreste la stop si vede pe ecranul luminat al semaforului
un 6, apoi traverseaza strada si citeste din mers o adresa web notata intre
benzile zebrei. Viteza si fragmentarea construiesc, in mod paradoxal, o imagine
identitara consistenta, constanta, prin care Artistul 6 se auto(re)prezinta
public.
Inedita mi se pare si modalitatea prin care artistul face recurs la o alta
componenta indispensabila a limbajului publicitar de persuasiune: ecuatia
a avea = a fi. In orice reclama produsul semnifica si promite consumatorului
nu numai satisfactia conferita de produs, dar si un nou mod de autodefinire
valida si valabila pe plan social si personal prin achizitionarea obiectului
(locul comun: sunt ceea ce posed).
Daca asimilam, adoptam si in final cumparam inovatiile sale, Artistul 6 ne
ofera nu numai o optimizare a rezultatelor de cautare, dar mai ales o reconfigurare
a propriilor procese cognitive ce conduc la o optimizare a existentei fiecarui
individ in parte. Astfel artistul ofera o viziune, a carei materializare depinde
de achizitionarea unui produs, accesibil oricui, in lumea unei "electronic
democracy" .
"The Medium is the Message" proclama Marshall McLuhan , oferind
cu precizie si vigoare o noua perspectiva analitica, pentru care opera artistului
6 pare a fi un model paradigmatic. 6-ele polisemantic, instalatiile site specific
sau inventiile web, al caror continut informational concret poate ramane obscur,
construiesc - cu fanatism arid si candoare cuceritoare - un limbaj, un mediu
de expresie surprinzator. Prin mediul insusi, pe care Artistul 6 l-a "inventat"-
si nu prin continutul/subiectul pe care il concretizeaza - el isi transmite
informatia culturala, impune o matrice de interpretare/receptare sau obtine
un efect psihic sau social.
www.@rt.Berlin.de
www.street-art.de.vu
www.history.streetart.info
p@inting.tk
www.@ctor.tk
The-1st-speaking-Dildoo-is-named-T@lkmaster.de
Marta Jecu