Doar de amorul artei
Nu exista in Romania patrimoniu post-industrial - desi, paradoxal, exista
mostenire post-industriala. Nu exista in aceasta tara nici conceptul de re-utilizare
a mostenirii culturale post-industriale nationale - desi, paradoxal, gigantii
industriali acopera kilometri si kilometri in mai toate orasele. Si nu exista
nici studii documentare privind aceste cladiri pustiite si tot mai darapanate;
nici proiecte care sa dezvolte macar o posibila poveste despre recuperarea,
din perspectiva culturala nationala, a deprimantelor blocuri ce altereaza
orizonturile campestre ori aduc un plus de sordid in urbanism.
Avem a indura deci si pe mai departe imagini post-industriale deprimante.
Sa te gandesti obiectiv/constructiv la fostele uzine industriale si actualele
deseuri metalice este un lucru destul de dificil pentru ca deodata mintea
se innegureaza, coplesita de alte deseuri la randul lor reale, actuale si
gigantice. Este vorba in primul rand de repulsia fizica de a da atentie unor
lucruri ce au produs in trecutul recent dizenterie intelectuala. Ideologia
comunista pare intruchipata in mormanele de fieraraie si simpla lor vedere
declanseaza reactia instinctuala de respingere. Pe de alta parte, chiar cu
stoicism trecuta acesta prima faza, exista o atmosfera romaneasca specifica
care sufoca din fasa intentia de recuperare culturala, patrimoniala a acestor
cimitire parasite: birocratie, finante, mediocritate, coruptie, nepotism -
poate si politica?! - etc.
Cu un pic de detasare emotionala toate acestea pot suna ca o poveste sau ca o barfa. Lucruri pozitive de altfel, pentru ca astfel privita situatia nu mai pare asa de dureroasa. Mie imi suna ca romanul unei drame sufletesti: pagini dupa pagini de anxietate, apatie, complexe inventate si nerezolvate. Isterie obosita, inmuiata, coplesita de ganduri sinucigase. Asa ca ma gandesc ca mai degraba decat un scriitor, povestea patrimoniului cultural postindustrial national al Romaniei ar avea nevoie de un psiholog si de Xanax.
In alcov, acolo unde toate sunt mai naturale si mai sanatoase din punct de
vedere psihic (asta din cauza ca se spun lucrurilor pe nume), se are in vedere
exploatarea estetica a acestei mosteniri intr-un mod pe care eu il vad romantic.
Este vorba de o actiune neoficiala care evident nu o sa impinga mostenirea
postindustriala romaneasca pe culmile oficiale din taramul patrimoniului national.
Si este foarte romantic din moment ce exista la baza o idee nonconformista
care se avanta eroic in locuri sordide; misiune sinucigasa din punct de vedere
financiar pentru ca in mod clar nu va aduce nici o urma de comoara; clar pierdere
de vreme din moment ce exista doar de amorul artei si nu vizeaza nici o recunoastere
din partea oficialilor din domeniu.
Este vorba de o serie de fotografii nedocumentare de la turnatoria industriala
de langa fostele uzine Apaca. Calatorie lunga, nu neaparat placuta pana la
marginea capitalei romanesti pentru a face fotografii de atmosfera in alb-negru.
In interiorul halelor. Halele - foste turnatorii de maxima productie unde
inca lucreaza cu 3-4 muncitori la un patron care are o afacere cu mobilier
de gradina. Si unde cativa studenti de la sculptura isi mai creaza opere ce
urmeaza a fi turnate in bronz.
Asta ar fi pe scurt povestea cladirii si a utilajelor sale. Dar fotografiile
nu documenteaza povestea si nici nu investigheaza situatia. Sunt imagini ale
unui spatiu imens, fierbinte, prafos, ruginit si pustiit. Si ale unei atmosfere
grizate. Foarte grizate - cum doar aceste fotografii pe hartie de foarte buna
calitate ar putea suporta; si cum doar acest format care nu este mic si nici
mare ar putea sugera; si cum doar fotografia obiect - cu aparenta, mirosul,
materialitatea ei - ar putea povesti.
Eu gasesc foarte romantic acest lucru. ...Fotografii palpabile, obiecte, incarcate
cu o poveste din cele mai triviale si mai triste: atmosfera gri, ferestre
murdare, cauciuc imbatranit, afise propagandiste vechi de cativa ani si povestea
unor sentimente de siguranta si incredere fata de cateva chipuri de politicieni
faimosi. Sunt lucruri care tin cumva de magazinul de antichitati, de cabinetul
ce conserva imaginea unei epoci care habar nu avea de high-tech-uri, postmodernisme
si realitati virtuale. Nostalgie si multa, multa literatura buna. De exemplu,
seria de patru fotografii avand ca subiect pe Venus in ipsos, ca intotdeauna
gratioasa dar si cu burtica este, cel putin in ochii mei, momentul de culme
al intregii naratiuni. Simbol prin excelenta al artelor plastice si al umanismului,
Venus-Afrodita isi are si ea povestea ei: surprinsa in dialog cu elementele
mobile si imobile din hala dar si cu autorul ei, statuia pare perfect integrata
contextului si perfect pregatita sa devina mobilier de gradina. Sordid, trist
si fascinant este si acest capitol care ne spune povestea kitsch-oasa a Afroditei.
Loisir. Connaisseurs. Bon gout - spre asa ceva ma trimit fotografiile lui
Dip.
Ludic - ironic, viziune tipic postmodernista asupra trecutului recent, sine
- ceilalti, modern - postmoden, actual - revolut ar fi cativa din termenii
in care s-ar formula ecuatiile critice ale unui articol standard, elitist
si definitiv asupra acestor fotografii. Cum insa nu este cazul sa supunem
materialul torturilor critico-teoretice de tip deconstructiv, ne limitam sa
continuam fatidic si sec povestea fotografiilor de atmosfera in alb-negru.
Cum nu au fost realizate nici in scop documentar si nici pentru vreunul dintre
examenele de la Universitatea Nationala de Arta din Bucuresti unde autorul
este student anul III, fotografiile nu vor aparea pe simeze - nici pe cele
universitare si nici pe cele ale galeriilor de arta particulare. Vor ramane
pe mai departe in plic, pana cand se va mai ivi un alt prilej de conversatie
si discutii barfitoare asupra mostenirii postindustriale romanesti si a felului
in care este sau nu este valorificata cultural si estetic.
...Sunt convinsa totusi de latura romantica a acestei vizuni asupra cimitirului
ruginit si parasit de langa uzinele Apaca. Mai ales ca este posibil sa ramana
un tip de fotografie unicat in arta romaneasca, din moment ce aceste fabrici
si uzine dezafectate devin spatii de depozitare, in timp ce utilajele merg
la fier vechi.
Ina Cazan