Un spatiu de reflectie vizuala: Galeria Vector>, Iasi
Stilul de viata urban este un aranjament regizat intre simulatori de situatii capitalizate simbolic si utilizatori de investitii in constructiile strategice al mentalitatii culturale. Impulsurile nervoase ale sistemului de comunicare, care ar trebui sa asigure echilibrul intre aceste elemente organice create pe baza manipularilor geneticii sociale, circula haotic, in directii imprevizibile, intalnind tot felul de ocazii de a deveni efective fara a facilita o inregistrare concludenta a reactiilor. In marea lor parte, mentalitatile culturale pot primi diagnosticul de automatisme cronice, caz in care se poate intenta un proces de reducere a unui comportament la o forma dominanta de judecare a exercitiului de regularizare a ceea ce numim mentalitate. Ca atare, este de nepermis, din perspectiva unei jurisprudente a democratizarii puterii culturale, sa supunem criticii orice manifestare "mecanica" a mentalitatii. Fie ea protocol de observatie, interpretare ori predictie, semnalarea ritmicitatii automate a exercitarii mentalitatii culturale este un delict, caz in care, printr-o inversare de procedura, verdictul dat criticilor devine un act de injustitie disciplinara. In marginea acestei reflectii ramnificate, care ar trebui sa incruciseze fiecare concept vehiculat - de la "stilul de viata urban" la "simulatorii de situatii capitalizate simbolic" si "utilizatorii de investitii in mentalitatile culturale" si pana la "jurisprudenta democratizarii puterii culturale" - pentru a configura un cadru de discutie tematic, se va schita portretul neo-institutional al unei galerii de arta contemporana, entitate care ar putea fi folosita ca studiu de caz pentru clarificarea fiecaruia dintre conceptele enuntate. Galeria Vector> din Iasi este primul spatiu independent si permanent de promovare a artei contemporane ca raspuns contextual la inflatia si repetitia reprezentarilor plastice ale artei traditionale. Aceasta galerie anunta punerea in exercitiu a unei noi grile de proiecte care sa conduca la intarirea institutionala a Asociatiei Culturale Vector>, organizatoarea Bienalei Internationale de Arta Contemporana PERIFERIC. In propunerea initiala de functionare a galeriei s-a plecat de la definirea acesteia ca fiind un spatiu non-profit in care se vor organiza diferite evenimente de arta contemporana de la prezentarea unor expozitii la sustinerea unor conferinte ori de la demararea unor work-shop-uri la ofertarea unor intalniri de documentare si a unor evenimente culturale alternative. In curand se va stabili cine va alcatui board-ul curatorial care va lua decizii cu privire la manifestarile, finantarea, publicitatea si relatiile cu invitatii. O galerie de arta contemporana este un spatiu care propune noi tipuri comportamentale, fiind un loc al intalnirii si conversatiei mai curand decat unul al distantei si contemplarii. Fiind un spatiu experimental al incercarii, galeria de arta contemporana probeaza gusturi si speculeaza relatia dintre retinerea sceptica si adecvarea sensibilitatii. Fara a fi doar un heterotop, marginalizat din inertie de gestionarii macropoliticii culturale, galeria de arta contemporana este, de asemenea, un timp anume de lucru cu asteptarile si dorintele constitutive ale celor ce isi analizeaza cu atentie prezentul de care dispun. Si, intr-un ultim acces de categorizare, s-ar putea spune ca o galerie de arta contemporana ar trebui sa fie cauza reorientarii si redefinirii continue a sensului cultural. Tocmai de aceea, o galerie de arta contemporana nu propune doar intampinarea, ci si formarea unui public atipic care sa renegocieze voluntar diferitele intelegeri ale acestei frontiere virtuale dintre viata excesiv obisnuita si imprevizibilul discontinuu ca spatiu, timp, relatie si cauza. Iar pentru a inchide fabrica acestui model (uzat moral) de descriere a unei galerii de arta contemporana ramane de adaugat faptul ca aceasta simuleaza conditia vizibilitatii artei gandirii si instiga consecinta dinamicii producerii ei. Urbanitatea (heterospatiala), capitalizarea (in serii temporale), mentalitatea (inter[cross]relationala) si democratizarea jurisprudentiala (in serii cauzale) sunt conditiile teoretice de activare si situare strategica a institutiei galeriei de arta contemporana. Ramane de urmarit care ar fi consecintele practice ale aplicarii unui program de promovare si analiza critica a artelor vizuale contemporane.
Catalin Gheorghe, teoretician si analist al artei contemporane, drd. in Estetica si Filosofia artei, membru al grupului vector>, Iasi