De-constructia integrarii fara fond
Dan Acostioaei, FLUCHTPUNKTE (Puncte
de fuga)
instalatie video (o proiectie + doua monitoare)
8 - 18 iunie 2005, Galeria Vector>, Iasi
�n functie de contextul �n care sunt prezentate,
proiectele artistice cu orientare sociala si politica �si delimiteaza
impactul la nivelul orizontului de asteptare a unui public obisnuit
cu imitatia coerenta sau cu expresia concludenta. Respectiv, cu decuparea
realitatii si �nfrumusetarea ei ipotetica sau cu compunerea unui derivat
al realitatii si debordarea lui afectiva ori rationala. Confruntarea
cu acest raport teoretic aduce �n discutie relevanta ori chiar seductivitatea
unui proiect alternativ. Ar fi relevant daca ar transmite o informatie
care sa comenteze critic ori chiar retoric subiectul gasit ori construit
si ar fi seductiv daca ar reusi sa creeze o atmosfera aparte a prezentarii.
Proiectul lui Dan Acostioaei, prezentat la Galeria Vector> din Iasi,
e relevant si seduce. Relevanta lui consta �n aceea ca ia �n colimatoriu
raportul dintre "cerintele europene" si "situatia autohtona", asadar
raportul dintre idealul politic, social si cultural european si realitatea
simbolica si materiala din Rom�nia. Iar seductia e construita prin instalarea
lucrarilor �n expozitie. Artistul a construit un zid din chirpici (caramizi
din lut), achizitionate dintr-un sat din apropierea orasului, pe care
a proiectat un film despre constructiile arhitectonice din Iasi, de
la institutii publice la case private, si �n care vorbeste despre raportul
dintre ideologia reconstructiei europene, boom-ul constructiilor realizate
cu bani adusi din Europa si materialul de constructie care sta la baza
celor mai multe case din mediul rural. Pe monitoare au rulat c�te un
film video: un film care are �n subtext zelul de a arbora l�nga steagul
national si pe acela al Uniunii Europene, cele doua steaguri flutur�nd
complice pe o muzica eroica de Richard Wagner, si un film despre �nsusirea
din credinta ori din compromis social a gestului mecanic, diferit ritmat
si desenat, al crucii �n spatiul public, surprinz�nd imagini ale oamenilor
de diferite v�rste si categorii sociale fac�ndu-si cruce �n locurile
publice, �n tramvai ori pe trotuar, atunci c�nd trec prin dreptul bisericilor.
Plec�nd de la ideea ca punctul de fuga �nseamna at�t locul unde liniile
paralele care pleaca de la observator par a se �nt�lni, probabil pentru
a-si testa gradul de adaptabilitate, c�t si un timp sau un loc �n care
ceva dispare sau �nceteaza sa mai existe, probabil pentru a-si celebra
ignoranta, expozitia surprinde at�t fondul si atitudinile diferite,
�nsa potrivite la vedere, ale locuitorilor unei tari candidate politic
la integrarea �n U.E., c�t si ascunderea aparentelor dupa principii
construite �n cele mai mici detalii straine de orice realitate concreta.
Ca atare, instalatia video a artistului Dan Acostioaei examineaza punctele
de fuga ale discursului politic si ale practicilor sociale aflate �ntr-o
relatie de contradictie vizibila. Prin analiza vizuala a ideologiei,
doctrinei, credintei si obiceiului, artistul deconspira supra(im)punerea
fortata a intentiilor politice peste realitatile sociale. Orice �ncercare
de acoperire, de ascundere ori de ignorare a practicilor cotidiene evidentiaza,
�nsa, ruptura structurala dintre directivele politice si cutumele sociale.
Catalin Gheorghe critic de arta si teoretician Galeria Vector> Cuza
Voda 41, etaj 1 700 038, Iasi, Rom�nia tel/fax: +40 232 237 486 email:
vector.gallery@gmail.ro