De-constructia integrarii fara fond

Dan Acostioaei, FLUCHTPUNKTE (Puncte de fuga)

instalatie video (o proiectie + doua monitoare) 8 - 18 iunie 2005, Galeria Vector>, Iasi

�n functie de contextul �n care sunt prezentate, proiectele artistice cu orientare sociala si politica �si delimiteaza impactul la nivelul orizontului de asteptare a unui public obisnuit cu imitatia coerenta sau cu expresia concludenta. Respectiv, cu decuparea realitatii si �nfrumusetarea ei ipotetica sau cu compunerea unui derivat al realitatii si debordarea lui afectiva ori rationala. Confruntarea cu acest raport teoretic aduce �n discutie relevanta ori chiar seductivitatea unui proiect alternativ. Ar fi relevant daca ar transmite o informatie care sa comenteze critic ori chiar retoric subiectul gasit ori construit si ar fi seductiv daca ar reusi sa creeze o atmosfera aparte a prezentarii. Proiectul lui Dan Acostioaei, prezentat la Galeria Vector> din Iasi, e relevant si seduce. Relevanta lui consta �n aceea ca ia �n colimatoriu raportul dintre "cerintele europene" si "situatia autohtona", asadar raportul dintre idealul politic, social si cultural european si realitatea simbolica si materiala din Rom�nia. Iar seductia e construita prin instalarea lucrarilor �n expozitie. Artistul a construit un zid din chirpici (caramizi din lut), achizitionate dintr-un sat din apropierea orasului, pe care a proiectat un film despre constructiile arhitectonice din Iasi, de la institutii publice la case private, si �n care vorbeste despre raportul dintre ideologia reconstructiei europene, boom-ul constructiilor realizate cu bani adusi din Europa si materialul de constructie care sta la baza celor mai multe case din mediul rural. Pe monitoare au rulat c�te un film video: un film care are �n subtext zelul de a arbora l�nga steagul national si pe acela al Uniunii Europene, cele doua steaguri flutur�nd complice pe o muzica eroica de Richard Wagner, si un film despre �nsusirea din credinta ori din compromis social a gestului mecanic, diferit ritmat si desenat, al crucii �n spatiul public, surprinz�nd imagini ale oamenilor de diferite v�rste si categorii sociale fac�ndu-si cruce �n locurile publice, �n tramvai ori pe trotuar, atunci c�nd trec prin dreptul bisericilor. Plec�nd de la ideea ca punctul de fuga �nseamna at�t locul unde liniile paralele care pleaca de la observator par a se �nt�lni, probabil pentru a-si testa gradul de adaptabilitate, c�t si un timp sau un loc �n care ceva dispare sau �nceteaza sa mai existe, probabil pentru a-si celebra ignoranta, expozitia surprinde at�t fondul si atitudinile diferite, �nsa potrivite la vedere, ale locuitorilor unei tari candidate politic la integrarea �n U.E., c�t si ascunderea aparentelor dupa principii construite �n cele mai mici detalii straine de orice realitate concreta. Ca atare, instalatia video a artistului Dan Acostioaei examineaza punctele de fuga ale discursului politic si ale practicilor sociale aflate �ntr-o relatie de contradictie vizibila. Prin analiza vizuala a ideologiei, doctrinei, credintei si obiceiului, artistul deconspira supra(im)punerea fortata a intentiilor politice peste realitatile sociale. Orice �ncercare de acoperire, de ascundere ori de ignorare a practicilor cotidiene evidentiaza, �nsa, ruptura structurala dintre directivele politice si cutumele sociale. Catalin Gheorghe critic de arta si teoretician Galeria Vector> Cuza Voda 41, etaj 1 700 038, Iasi, Rom�nia tel/fax: +40 232 237 486 email: vector.gallery@gmail.ro