De-constructia integrarii fara fond
Dan Acostioaei, FLUCHTPUNKTE (Puncte
de fuga)
instalatie video (o proiectie + doua monitoare)
8 - 18 iunie 2005, Galeria Vector>, Iasi
Īn functie de contextul īn care sunt prezentate,
proiectele artistice cu orientare sociala si politica īsi delimiteaza
impactul la nivelul orizontului de asteptare a unui public obisnuit
cu imitatia coerenta sau cu expresia concludenta. Respectiv, cu decuparea
realitatii si īnfrumusetarea ei ipotetica sau cu compunerea unui derivat
al realitatii si debordarea lui afectiva ori rationala. Confruntarea
cu acest raport teoretic aduce īn discutie relevanta ori chiar seductivitatea
unui proiect alternativ. Ar fi relevant daca ar transmite o informatie
care sa comenteze critic ori chiar retoric subiectul gasit ori construit
si ar fi seductiv daca ar reusi sa creeze o atmosfera aparte a prezentarii.
Proiectul lui Dan Acostioaei, prezentat la Galeria Vector> din Iasi,
e relevant si seduce. Relevanta lui consta īn aceea ca ia īn colimatoriu
raportul dintre "cerintele europene" si "situatia autohtona", asadar
raportul dintre idealul politic, social si cultural european si realitatea
simbolica si materiala din Romānia. Iar seductia e construita prin instalarea
lucrarilor īn expozitie. Artistul a construit un zid din chirpici (caramizi
din lut), achizitionate dintr-un sat din apropierea orasului, pe care
a proiectat un film despre constructiile arhitectonice din Iasi, de
la institutii publice la case private, si īn care vorbeste despre raportul
dintre ideologia reconstructiei europene, boom-ul constructiilor realizate
cu bani adusi din Europa si materialul de constructie care sta la baza
celor mai multe case din mediul rural. Pe monitoare au rulat cāte un
film video: un film care are īn subtext zelul de a arbora lānga steagul
national si pe acela al Uniunii Europene, cele doua steaguri fluturānd
complice pe o muzica eroica de Richard Wagner, si un film despre īnsusirea
din credinta ori din compromis social a gestului mecanic, diferit ritmat
si desenat, al crucii īn spatiul public, surprinzānd imagini ale oamenilor
de diferite vārste si categorii sociale facāndu-si cruce īn locurile
publice, īn tramvai ori pe trotuar, atunci cānd trec prin dreptul bisericilor.
Plecānd de la ideea ca punctul de fuga īnseamna atāt locul unde liniile
paralele care pleaca de la observator par a se īntālni, probabil pentru
a-si testa gradul de adaptabilitate, cāt si un timp sau un loc īn care
ceva dispare sau īnceteaza sa mai existe, probabil pentru a-si celebra
ignoranta, expozitia surprinde atāt fondul si atitudinile diferite,
īnsa potrivite la vedere, ale locuitorilor unei tari candidate politic
la integrarea īn U.E., cāt si ascunderea aparentelor dupa principii
construite īn cele mai mici detalii straine de orice realitate concreta.
Ca atare, instalatia video a artistului Dan Acostioaei examineaza punctele
de fuga ale discursului politic si ale practicilor sociale aflate īntr-o
relatie de contradictie vizibila. Prin analiza vizuala a ideologiei,
doctrinei, credintei si obiceiului, artistul deconspira supra(im)punerea
fortata a intentiilor politice peste realitatile sociale. Orice īncercare
de acoperire, de ascundere ori de ignorare a practicilor cotidiene evidentiaza,
īnsa, ruptura structurala dintre directivele politice si cutumele sociale.
Catalin Gheorghe critic de arta si teoretician Galeria Vector> Cuza
Voda 41, etaj 1 700 038, Iasi, Romānia tel/fax: +40 232 237 486 email:
vector.gallery@gmail.ro