De-constructia integrarii fara fond

Dan Acostioaei, FLUCHTPUNKTE (Puncte de fuga)

instalatie video (o proiectie + doua monitoare) 8 - 18 iunie 2005, Galeria Vector>, Iasi

Īn functie de contextul īn care sunt prezentate, proiectele artistice cu orientare sociala si politica īsi delimiteaza impactul la nivelul orizontului de asteptare a unui public obisnuit cu imitatia coerenta sau cu expresia concludenta. Respectiv, cu decuparea realitatii si īnfrumusetarea ei ipotetica sau cu compunerea unui derivat al realitatii si debordarea lui afectiva ori rationala. Confruntarea cu acest raport teoretic aduce īn discutie relevanta ori chiar seductivitatea unui proiect alternativ. Ar fi relevant daca ar transmite o informatie care sa comenteze critic ori chiar retoric subiectul gasit ori construit si ar fi seductiv daca ar reusi sa creeze o atmosfera aparte a prezentarii. Proiectul lui Dan Acostioaei, prezentat la Galeria Vector> din Iasi, e relevant si seduce. Relevanta lui consta īn aceea ca ia īn colimatoriu raportul dintre "cerintele europene" si "situatia autohtona", asadar raportul dintre idealul politic, social si cultural european si realitatea simbolica si materiala din Romānia. Iar seductia e construita prin instalarea lucrarilor īn expozitie. Artistul a construit un zid din chirpici (caramizi din lut), achizitionate dintr-un sat din apropierea orasului, pe care a proiectat un film despre constructiile arhitectonice din Iasi, de la institutii publice la case private, si īn care vorbeste despre raportul dintre ideologia reconstructiei europene, boom-ul constructiilor realizate cu bani adusi din Europa si materialul de constructie care sta la baza celor mai multe case din mediul rural. Pe monitoare au rulat cāte un film video: un film care are īn subtext zelul de a arbora lānga steagul national si pe acela al Uniunii Europene, cele doua steaguri fluturānd complice pe o muzica eroica de Richard Wagner, si un film despre īnsusirea din credinta ori din compromis social a gestului mecanic, diferit ritmat si desenat, al crucii īn spatiul public, surprinzānd imagini ale oamenilor de diferite vārste si categorii sociale facāndu-si cruce īn locurile publice, īn tramvai ori pe trotuar, atunci cānd trec prin dreptul bisericilor. Plecānd de la ideea ca punctul de fuga īnseamna atāt locul unde liniile paralele care pleaca de la observator par a se īntālni, probabil pentru a-si testa gradul de adaptabilitate, cāt si un timp sau un loc īn care ceva dispare sau īnceteaza sa mai existe, probabil pentru a-si celebra ignoranta, expozitia surprinde atāt fondul si atitudinile diferite, īnsa potrivite la vedere, ale locuitorilor unei tari candidate politic la integrarea īn U.E., cāt si ascunderea aparentelor dupa principii construite īn cele mai mici detalii straine de orice realitate concreta. Ca atare, instalatia video a artistului Dan Acostioaei examineaza punctele de fuga ale discursului politic si ale practicilor sociale aflate īntr-o relatie de contradictie vizibila. Prin analiza vizuala a ideologiei, doctrinei, credintei si obiceiului, artistul deconspira supra(im)punerea fortata a intentiilor politice peste realitatile sociale. Orice īncercare de acoperire, de ascundere ori de ignorare a practicilor cotidiene evidentiaza, īnsa, ruptura structurala dintre directivele politice si cutumele sociale. Catalin Gheorghe critic de arta si teoretician Galeria Vector> Cuza Voda 41, etaj 1 700 038, Iasi, Romānia tel/fax: +40 232 237 486 email: vector.gallery@gmail.ro