Locul de productie: in direct din Sarajevo
de Kim Dhillon
In mai 2005, Maja Bajevic s-a intors in Sarajevo
pentru o noua lucrare, referitoare la industria de prelucrare a pielii
din Visoko, un oras aflat la douazeci de kilometri nord-vest de capitala
Bosniei-Herzegovina. In anii 1980 si 1990, zona era cunoscuta drept
fortul economic al fostei Iugoslavii, datorita exportului de textile
si piele prelucrata. Zece ani dupa acordul de pace care a fondat noul
stat, infrastructura economica din Bosnia-Herzegovina nu e reconstruita
inca, iar competitia cu piata internationala a provocat somaj masiv
in randul lucratorilor din industria traditionala locala.
Pentru aceasta lucrare, Maja Bajevic a colaborat
cu comercianti in domeniu si fosti muncitori din fabrica de prelucrare
a pielii KTK din Visoko. Timp de cinci zile, artista si echipa de muncitori
au cusut 210 mp de piele intr-un atelier din Sarajevo, pe care au instalat-o
apoi in jurul unei case de langa Bascarsija, vechiul cartier turcesc.
Lucrarea fiind vizibila de pe colina in panta ce duce catre centrul
orasului, localnicii, de pe strada sau din autobuze, au privit-o probabil
ca pe ceva bizar, un basm contemporan, un semnal despre noxele globalizarii.
De la distanta, casa parea imbracata in ciocolata, ca un obiect la scara
reala din "Hansel si Gretel". De aproape, insa, se puteau vedea cusaturile
care imbinau perfect bucatile de piele, intr-un numar suficient de mare
cat sa acopere trei culoare ale unui bazin olimpic de innot. Arhitectura
casei era specifica pentru Bosnia: plan patrat, acoperis in patru ape
si streasina plata. Invelita in pielea cusuta in patrate mari, casa
a capatat o functie absurda : un adapost protejat de o structura mai
fragila decat adapostul insasi. Structura n-a fost gandita sa impacheteze
casa ca o sculptura de Christo, ci ca o pelicula in jurul ei: tevile
de drenaj ieseau din acoperisul de piele, alunecand pe peretii rosu-burgund,
iar tablourile electrice exterioare erau vizibile prin pungile cusute
special pentru ele.
Patru muncitori au cusut pielea timp de o saptamana
pentru a crea lucrarea. Pe 21 mai, pielea a fost adusa de la atelier
si asamblata in opt panouri largi, cate unul pentru fiecare zid si fiecare
sectiune de acoperis. Lucrarea a fost instalata fara esafodaj, contrar
tuturor normelor de siguranta care ar fi trebuit respectate daca proiectul
se desfasura in Marea Britanie. Mai mult, muncitorii si-au plasat pachetele
de tigari printre firele de telefon de pe acoperis, pentru a ajunge
usor la ele in timpul nenumaratelor pauze. (Si au fost multe. In Bosnia,
lucrurile ajung inevitabil la bun sfarsit, dar intr-un ritm relaxat.)
Cu umor, ironie si subtile conotatii politice lizibile dincolo de suprafata,
proiectul Majei Bajevic a readus in discutie situatia socio-economica
problematica din regiune, la aproape zece ani de la acordul de pace
din Dayton. Somajul masiv din Bosnia nu mai prezinta interes pentru
cei ce nu locuiesc in zona, dupa cum nici suportul economic insuficient
acordat de comunitatea internationala care a stabilit pacea.
Comertul mondial cu textile a ajuns, recent,
pe prima pagina in presa internationala. Istoric vorbind, productia
de textile a fost de la inceput un catalizator al industrializarii,
un punct de pornire in dezvoltarea economica a multor tari. Textilele
reprezinta o piata a carei cerere creste continuu, o data cu industria
modei, iar fabricile de textile ofera mii de locuri de munca atat in
tarile dezvoltate cat si in cele in curs de dezvoltare. In prezent,
industria textila este din ce in ce mai mult dominata de China, unde
productia de rochii atinge 600%, cea de tricouri 328%, iar cea de pantaloni
de la 31 de milioane la 240 de milioane in primul trimestru al anului
2004. Drept consecinta, locurile de munca din alte parti ale lumii sunt
amenintate serios, de vreme ce nu se poate concura cu productia uriasa
si costurile scazute de productie din China. Neil Kearney, secretarul
general al Federatiei Internationale a Muncitorilor din Industria de
Textile si Pielarie cu sediul la Bruxelles afirma: " Fara exagerare,
China aproape a deturnat piata mondiala de textile si imbracaminte ".
Uniunea Europeana si Statele Unite beneficiaza
de suportul Organizatiei Mondiale a Comertului pentru a obliga China
sa creasca tarifele pentru exportul de textile, in incercarea de a proteja
locurile de munca din domeniu din America si din tari europene cu o
situatie dificila precum Grecia, Portugalia sau Slovenia. Dar Bosnia
si Herzegovina nu au acest suport, iar fara ajutorul comunitatii internationale
muncitorii si comerciantii din industria textila locala sunt obligati
sa reziste singuri in competitia inegala de pe piata globala. In aceasta
situatie, tipica in procesul de globalizare, manipularea politica locala
devine adesea greu de diferentiat de controlul mecanismelor economice
de pe piata globala. Maja Bajevic vede aceasta situatie ca un " nou
colonialism ", in care cateva state domina piata prin capitalul de care
dispun, fara a lua in considerare nivelul fortei de munca si calitatea
productiei din industriile locale cu traditie in domeniu. Drept consecinta,
guvernele tarilor " colonizate " nu pot face altceva decat sa caute
masuri de ameliorare a situatiei. La zece ani dupa acordul de la Dayton,
proiectul Majei Bajevic investigheaza consecintele tranzitiei de la
socialism la economia de piata. Lucrarea ei ar la fel de relevanta in
Lesotho (Africa de Sud), unde 20 000 de locuri de munca au fost desfiintate
din ianuarie 2005 pana in prezent, sau in Dhaka (Bangladesh), unde se
asteapta o pierdere de 1 million de locuri de munca (jumatate din forta
de munca din industria textila locala), din cauza dominatiei crescande
a Chinei. Vechea intrebare a lui Lenin : " Ce e de facut ? " capata
sens, sugerand ca exista alte posibilitati, mai subtile si cu efecte
mai durabile decat protestul direct, in incercarea de a schimba situatia.
Pentru Maja Bajevic, punctul de pornire al lucrarii
au fost muncitorii de la KTK, fabrica de prelucrare a pielii din Visoko.
Fabrica are trei cladiri, dintre care doua complet ruinate si abandonate
din cauza razboiului, risipind mii de metri patrati de spatiu industrial.
Fabrica lucreaza acum la o zecime din capacitatea de dinainte de razboi,
dar in 1985 producea 100 000 mp de piele pe an pentru export, cu un
numar de 300 de muncitori lucrand in schimburi de 24 de ore pentru a
face fata comenzilor. Cand am ajuns la KTK impreuna cu Maja, pentru
a filma vopsirea ultimei bucati de piele, am gasit doar o mana de muncitori
care lucrau la ea. Ceilalti, care sunt inca angajati, vin doar cand
e nevoie de ei.
Pentru a ajunge la toaleta, trebuie sa strabati
doua aripi mari si pustii ale fabricii. Cu randurile nesfarsite de mese
si scaune goale, si cantina pare un desert. Alaturi, sunt alte spatii
in care utilajele de vopsit zac abandonate. Fara nici o functie, par
niste sculpturi. Linistea sporeste impresia de pustiu. La mai putin
de 20 de metri, o companie italiana de confectii construieste o noua
fabrica, ceea ce ar putea conduce la inchiderea definitiva a KTK. Compania
nu e obligata sa angajeze muncitori din KTK, nici sa urmeze procedeele
traditionale de aici de prelucrare a pielii. Pielea va fi prelucrata
ca materie bruta pentru export, ducand astfel la pierderea treptata
a traditiei locale.
Proiectul Majei Bajevic urmareste mai curand
procesul decat produsul final. Lucrarea a fost filmata si prezentata
apoi, impreuna cu fotografii documentare, in Londra, in iunie 2005.
Proiectul exista ca document al colaborarii ei cu muncitorii si comerciantii
din zona. Produsul finit nu e casa, ci documentatia video si foto care
inregistreaza intreg procesul: negocierile, planurile, relatiile cu
muncitorii. Acest proces reprezinta esenta preocuparii permanente a
artistei pentru impactul repercusiunilor economice de dupa razboi asupra
locuitorilor din regiune. Lucrarile sale raman, structural, ancorate
in realitate si nu devin niciodata patetice, oricat de traumatica e
situatia pe care o investigheaza.
In 2003, Maja Bajevic a fost unul dintre cei
patru artisti care au reprezentat Bosnia si Herzegovina la Bienala de
la Venetia, participanta atunci pentru prima oara cu un pavilion national.
In catalogul expozitiei, curatorul Asja Mandic afirma: " Lucrarile Majei
Bajevic ilustreaza trauma razboiului in contextul dezintegrarii valorilor,
saraciei si instabilitatii sociale de dupa razboi, cand oamenii simpli
sunt coplesiti de manipularea si schimbarile radicale din politica si
economie. Artista reflecta aceasta realitate in mod direct, ca o responsabilitate,
vorbind despre trecut si prezent, despre ceea ce uneori este uitat,
ignorat sau marginalizat. "
Considerand continutul politic, autobiografic
si emotional al lucrarilor Majei Bajevic, Asja Mandic vede arta sa ca
" un act de rezistenta ori de critica sociala, si, in egala masura,
ca un mijloc de vindecare ". Daca asta era valabil cu cativa ani in
urma, lucrarea de acum urmareste nu sa vindece, ci, mai curand, sa readuca
in discutie situatia, sa provoace un raspuns.
Kim Dhillon este curator si scriitor. Traieste
la Londra.
Versiunea completa a articolului a fost publicata
in original, in engleza, cu titlul 'The Site of Production: Maja Bajevic'
s New Work in Sarajevo', in editia Families/Homilies a revistei n paradoxa,
mai/iunie 2005.