El Pasaje
un film de Stefan Constantinescu
Noul film al lui Stefan Constantinescu El Pasaje
(pasajul) reda povestea tranzitarii existentiale a trei chilieni care,
dupa lovitura de stat condusa de generalul Pinochet din 1973, au trebuit
sa fuga din Chile. Cei trei au ales alternativa dictaturii comuniste
a lui Nicolae Ceausescu, iar in timp doi dintre ei au plecat in Suedia.
El Pasaje este un film despre refugiati, straini - trecut, prejudicii
si singuratate. Un film care descopera diferentele sistemelor sociale
din Chile, Romania si Suedia prin prisma experientelor traite de cele
trei personaje.
Artistul Stefan Constantinescu, nascut in anul
1968 in Bucuresti, s-a remarcat in Suedia in 2004 cu filmul “Dacia”,
dupa ce trezise atentia cu citva timp inainte in Vilnius si Bucuresti
cu proiectul video “Arhiva Durerii”. Constantinescu prezinta in proiectul
video “Dacia” din 2003, dintr-o perspectiva mai mult sau mai putin autobiografica,
perioada 1968-2000, avind ca punct central automobilul Dacia 1300, varianta
Trabant a romanilor. Dacia este cel mai reprezentativ simbol al comunismului
din perioada Ceausescu, simbolul clasei muncitoare, “victorie peste
timp”. Proiectul a fost prezentat printe altele, la Norrköping Konstmuseum,
Malmö Konstmuseum, Muzeul Taranului Roman, Galeria Vector din Iasi,
Galeria H-arta din Timisioara si Würtembergischer Kunstverein din Stuttgart.
Proiectul video “Arhiva Durerii”, realizat impreuna cu regizorul Cristi
Puiu si grafic designerul Arina Stoenescu, trateaza perioada 1945-1965
si se concentreaza pe marturiile si destinele fostilor detinuti politici
din Romania.
El Pasaje, datorita caraterului documentar
si al formei indirect autobiografice, aminteste in mare de ”Dacia”.
Practic totul a inceput in 11 septembrie 1973, atunci cand Salvador
Allede a fost ucis in timpul loviturii de stat, dupa care aproximativ
200 000 de chilieni au fost nevoiti sa se refugieze. Primele trei tari
unde au ajuns acestia au fost USA, Argentina si Suedia, in timp ce Romania
lui Ceausescu a functionat ca un punct de legatura intre America de
Sud si fostul bloc est european. In Romania au ajuns aproape 4 000 de
chilieni, printre care s-au aflat si personajele acestui film. Doi dintre
refugiatii intervievati de Stefan Constantinescu au ajuns in final in
Suedia. Pedro Ramires, figura centrala a filmului, desi a studiat dreptul
si operatoria, este astazi paznic pe trenul care face naveta intre Stockholm
si periferiile orasului. Povestea lui este aceea a instrainarii, izolarii
si a opresiunii politice.
In 1974, la indemnurile mamei, Pedro trece ilegal
granita si se refugiaza in Lima, Peru, de unde ia contact cu mai multe
ambasade, cum ar fi: Cuba, Cehia, Republica Democrata Germania, Marea
Britanie, Romania si altele. Nefiind membru al unui partid politic cererea
lui de refugiere a fost respinsa de mai multe ambasade. In final a fost
acceptat de doua tari si a trebuit sa aleaga intre Anglia si Romania.
Pedro a ales “paradisul comunismului” - Romania, lucru ce nu-l regreta
si nu l-a regretat nici o data. Din Lima cu ajutorul Comisariatului
Natiunilor Unite Pentru Refugiati zboara in Germania si de acolo cu
o cursa Tarom ajunge pe aeroportul Otopeni din Bucuresti. Dupa o zi
de asteptare este luat sub protectie de catre un reprezentant al Ministerului
de Externe, iar la scurt timp dupa aceea primeste un apartament impreuna
cu inca doi compatrioti. Dupa doua saptamini de stat in Bucuresti pleaca
la Iasi si apoi la Cluj. Acolo, impreuna cu alti cativa zeci de chilieni,
timp de un an, au invatat limba romana. Pedro s-a hotarit sa studieze
la Institutul de Arta Teatrala si Film din Bucuresti, la sectia operatorie.
A urmat citeva cursuri de pregatire la Univesitatea ”Babes – Bolyai”
din Cluj, cu diferiti oameni de cultura din lumea filmului si a teatrului.
Admiterea lui si a celorlati chilieni la Institutul de Teatru Si Film
a fost o formalitate in comparatie cu examenul colegilor romani care
era foarte dur, si in general toti cei care erau admisi aveau contacte,
relatii personale foarte puternice. Este pasionat in munca lui si devine
foarte apreciat de profesori, participa la mai multe filmari ca operator
si chiar face citeva filme comandate de Ministerul Invatamintului. Dupa
4 ani absolva scoala si imediat este repartizat ca operator la Studiourile
de Film Buftea de langa Bucuresti. Precum majoritatea chilienilor, in
fiecare vara Pedro pleaca in strainatate. Datorita unor prieteni el
obisnuia sa mearga in Suedia unde lucra intr-o spalatorie. Asa ca la
scurt timp dupa incepera muncii la Studiourile de Film Buftea, unde
mai bine de sase luni nu a facut aproape nimic, se hotareste sa emigreze
in Suedia. Ajunge in Suedia in 1980 cu gindul sa-si aprofundeze studiile
facute in Romania si sa-si practice meseria de operator. Dupa diferite
incercari reuseste sa colaboreze cu diferiti cineasti amatori si filmeza
cateva filme cu buget mic. In timp intelege ca nici scoala din Romania
si nici completarile facute dupa aceea in Suedia nu l-au ajutat prea
mult. Pedro regreta ca a plecat din Romania, ca nu a avut destul curaj
si ca a acceptat situatia calduta oferita de societatea suedeza. Singurul
loc unde nu s-a simtit un strain de cind si-a parasit tara a fost Romania,
mai spune el. Isi doreste mult sa mearga in Romania sa viziteze locurile
si prietenii pe care le-a parasit acum aproximativ douazeci si cinci
de ani. Astazi Pedro lucreza ca paznic de tren si locuieste in Stockholm.
El Pasaje are 62 minute si cu ajutorul interviurilor
este povestita istoria a trei chilieni care au ajuns in Romania via
Peru. Cum au fost ei primiti si cum au primit apartamentele in doua
din cartierele bucurestene. Cum au incercat ei sa se adapteze unei tari
care corespundea din punct de vedere potitic viziunii lor. Cum visele
lor s-au naruit si cum au ajuns in Suedia, tara despre care auzisera
ca este locul unde visele se pot realiza. Unul dintre cei trei refugiati
este inca in Romania, unul traieste in Suedia iar cel de-al treilea
a parasit Suedia dupa 23 de ani si incearca sa se adapteze, inca o data,
unei noi tari, propria lui tara, Chile. Filmul contine deasemenea imagini
din primul film al lui Pedro facut in Bucuresti, iar coloana sonora
este compusa din muzica formatiei Inti llimani, simbol al rezistentei
chiliene si cintecul Agnetei Fältskog: “Multumesc pentru aceasta minunata,
obisnuita zi”.
Proiectul a fost finantat de Konstnärsnämnden,
Suedia.
Varianta in limba romana a acestui text: Stefan
Constantinescu