Jorge Macchi la a 51-a Bienala de la Venetia
Am avut un sentiment neasteptat de placere atunci
cand am intrat in cateva din Pavilioanele de la Venetia, simtind ca
vizitam in continuare orasul, si nu ca intram intr-o incapere care sa
fi fost transformata, in mod paradoxal, de un dispozitiv elaborat, cu
intentia de a te indeparta de adevarata atmosfera inconjuratoare: crearea
de paravane peste tot, care in cazul bienalei pot transforma orice loc
- chiar si cele baroce - intr-o galerie de tipul cubului alb, intr-un
cinema sau intr-alt tip de ambient potrivit pentru expunerea artei contemporane.
Evitand acest gen de participare, unii dintre
artisti au incercat sa lucreze "in colaborare" cu locatia, pentru a
obtine tot posibilul din peisajul dat. Ma gandesc ca intr-un oras in
care ornamentalul acopera fiecare colt si cu o astfel de istorie a extravagantei,
acest obiectiv cere o minte deschisa care opereaza cu complexitatea
dar intr-o maniera proaspata si clara, si care apreciaza o economie
a mijloacelor care sa echilibreze abundenta oferita de imprejurimi,
si astfel sa nu mai adauge la acestea nici mai mult nici mai putin decat
e necesar pentru a face o lucrare sa functioneze cu succes.
Instalatia lui Jorge Macchi, Inaltarea (The
Ascension) de la Palagraziussi a fost pentru mine un astfel de exemplu.
Preluand Vechiul Oratoriu de la San Filippo Neri - locul ales pentru
a gazdui in acest an Pavilionul Argentinian - artistul a creat o piesa
impresionanta, care mi-a provocat un sentiment similar cu acela pe care
il ai atunci cand cineva pune cartea potrivita pe masa sau gaseste piesa
lipsa a unui puzzle, fara ezitare: un act minimal, perfect si surprinzator,
dupa care un raspuns intarziat - de tipul "cum s-a intamplat asta, atat
de rapid, atat de curand" - ar putea urma.
Patrunzand in oratoriul ascuns si slab luminat
a fost una din acele fericite intalniri care se petrec atunci cand joci
pe cautatorul de comori la Venetia, deoarece a fost ca o invitatie de
a continua descoperirea altor prezente in oras: mai intai a fost patul-trambulina
mare si albastru, care aproape umplea spatiul aproape patrat, neobisnuit
ca forma; apoi, fresca venetiana baroca de pe tavan reprezentand Inaltarea
Fecioarei; apoi, forma chiar a trambulinei, despre care realizai ca
era bazata pe cea a frescei (avea aceeasi marime, aceleasi curbe si
contra-curbe, si se afla sub aceasta ca o versiune cazuta a ei); si
in cele din urma muzica, ecou al unei melodii cantata de o viola da
gamba si al sunetului sariturii unui acrobat - acum si percutionist
- inregistrat in timp ce el sarea pe trambulina urmand conducerea muzicala
a compozitorului Edgardo Rudnitzky.
Intre tavan si patul-trambulina, intre rai si
pamant, era destul loc (si destule sfori de intins) pentru toate proiectiile
tale. Delicatetea si austeritatea formala a lui Macchi si juxtapunerea
aparent simpla pe care a facut-o intre ceea ce in mod obisnuit nu percepem
impreuna, a deschis semnificatii potentiale ale obiectelor care aici
coincideau, si a atras un lant de ganduri de o natura ambigua, contradictorie
dar nu mai putin convingatoare: ironia si absurditatea atat a miturilor
religioase cat si a aventurilor umane, ridicolul si in acelasi timp
optimismul intentiilor noastre ceresti, umorul albastrului virginal
al trambulinei, elastica, promitatoare, tentanta, se opuneau acum iluziei
infinitului asa cum era sugerata de reprezentarea in racursiu a Fecioarei
escortata de ingeri catre paradis; atmosfera solemna de confesional
in comparatie cu usuratatea placerilor mundane sau a distractiei naïve;
o panza intinsa, de un albastru aproape Klein-ian, sugerand posibilitatea
sariturii in gol dar dovedindu-se prea dependenta de legile pamantene
ale gravitatiei.
Alaturand sentimentele de inaltare simbolica
si reala, Macchi a fabricat o mise en scène care combina calcule precise
cu deschiderea, si care potriveste - si dubleaza - elemente care dintr-o
data apartin unul de celalalt tot la fel de mult pe cat se resping.
Acest ingredient malitios prezent in lucrarile lui Macchi contra-balanseaza
simplitatea obiectelor pe care le foloseste si franchetea prezentarii
lor. Si, ca si cum a redefini perspectiva pentru o noua intelegere a
instalatiilor contemporane, alcatuieste cea mai mare parte a unui mecanism
care, fiind expresia unei intuitii a spatiului, incepe cu rationalitatea,
sfarseste ca un artificiu, dar totusi pastreaza o aparenta de adevar
- si o putere de revelatie - care raman ireprosabile.
Alejandra Aguado
August 2005
Alejandra Aguado este critic de arta si curator.