Viitorul in care traim
interviu cu Anders Kreuger, curatorul celei de-a 6-a Bienale "Periferic", Iasi, Romania,
30 mai - 14 iunie 2003

Catalin Gheorghe: In urma invitarii dumneavoastra in calitate de curator al Bienalei "Periferic", dupa ce ati stabilit tematica conceptuala a evenimentului ("Colturi profetice"), ati trecut la realizarea unei selectii eterogene a artistilor. Care au fost criteriile acestei selectii?

Anders Kreuger: Inainte de toate, am incercat sa ma gandesc la anumiti artisti ale caror proiecte ar fi putut fi relevante pentru ideea investigarii felului in care "am avea de-a face cu viitorul", avand in vedere viitorul ca o categorie mentala a timpului, imaginat in stransa legatura cu site-ul ca o categorie mentala a spatiului. Am vrut sa invit artisti care ar fi putut fi interesati sa incerce articularea unei gandiri a viitorului evitand insa termenii utopici. Bineinteles, artistii nu provin dintr-o zona academica, caz in care nu te poti astepta intotdeauna sa comenteze intr-un mod direct asupra tematicii propuse. Intr-adevar, nu asta este treaba lor. Mai curand ai putea incerca sa ii inspiri, sugerandu-le o anumita tema. Acesta a fost primul meu criteriu, in masura in care am cautat artisti a caror opera si idei ar fi putut sa se potriveasca in vreun fel tematicii de ansamblu a expozitiei.
Cel de-al doilea criteriu a fost acela de a invita oamenii pe care deja ii cunosteam. Nu neaparat foarte bine si nu neaparat in mod personal, ci oamenii despre a caror personalitate aveam o oarecare idee. Aveam nevoie sa lucrez cu oameni in care as fi putut avea incredere. Aveam nevoie sa stiu ca acesti oameni ar fi fost interesati sa faca ceva aici, in conditii destul de dificile uneori. De fapt, cand am inceput sa lucram nu aveam la baza nici o institutie si nici un buget. De asemenea, Iasi este un oras pe care oamenii nu il cunosc. De aceea, artistii puteau fi oarecum suspiciosi in privinta venirii lor in acest loc si a desfasurarii unui proiect aici. Este mai usor sa ii convingi pe oamenii cu care ai deja anumite legaturi.
Cel de-al treilea motiv important pe care l-am avut in vedere atunci cand am realizat selectia a fost, de asemenea, unul pragmatic. Aveam nevoie sa stiu ca vom fi capabili sa atragem oarecare fonduri sprijinindu-ma pe numele pe care le-am propus in expozitie. Acesta este lucrul pe care il faci intotdeauna cand realizezi proiecte la o asemenea scara. Unul dintre modurile de a obtine bani consta in implicarea catorva artisti bine cunoscuti pentru a impresiona oamenii care ar putea sa te ajute sa organizezi si sa finantezi evenimentul, precum si oamenii care ar putea scrie despre acesta, oamenii care ai vrea sa observe acest eveniment. In plus, trebuie sa te asiguri sa inviti artisti din tari care sunt capabile si dispuse sa plateasca pentru participarea lor. Toti specialistii cunosc aceste tehnici de a invita artistii intr-o mare expozitie de grup si nimeni nu este ofensat. Aceasta este realitatea, un joc pe care trebuie sa il joci.

C.G.: Ati vazut Iasi-ul ca pe un loc cu "un secret bine pastrat de restul lumii", insa cum il vedeti acum, dupa deschiderea bienalei?

A.K.: Nu cred ca deschiderea noastra schimba prea multe in ceea ce priveste imaginea orasului. Imaginea are de-a face cu felul in care functioneaza orasul. Acesta este un oras universitar unde oamenii duc mai degraba o viata confortabila. Probabil acest lucru suna oarecum cinic ca observatie a unui strain care a vazut multe locuri mai afluente si mai bine organizate. Insa pot spune ca e o observatie pe care am facut-o in multe alte locuri din Europa de Est, anume ca viata de aici este realmente confortabila. Bineinteles, oamenii au nevoie sa aiba propriile lor strategii de supravietuire, propriile lor sisteme de securitate. Cu toate acestea, stilurile de viata manifestate in aceste economii si culturi care ies la iveala in estul Europei, si in orase precum Iasi-ul, sunt oarecum putin mai intarziate si mai relaxate decat intr-o metropola occidentala.
Unul dintre plusurile vietuirii intr-un loc precum Iasi-ul este acela ca va cunoasteti mediul si posedati sentimentul sigurantei pe care vi-l ofera propriile retele umane. Chiar daca trebuie sa faceti anumite compromisuri ori chiar sacrificii pentru a supravietui, aceasta nu inseamna ca sunteti intotdeauna amenintati de nimicirea personala ori de competitia apriga pe linie profesionala. Cred ca cel mai relaxat stil de viata va avea o continuitate aici. Acesta va fi un loc unde, in cele din urma, oamenii vor duce o viata oarecum buna. Si probabil Iasi-ul va continua sa ramana oarecum invizibil pentru restul lumii...

C.G.: Credeti ca "profetia" dvs. in privinta artei - ca "profetie" a gandirii, a creatiei si integrarii - va fi realizata?

A.K.: O nota optimista fundamenteaza intrebuintarea conceptului de "viitor" intr-un loc precum Iasi-ul. A vorbi despre viitor este un lucru natural aici, deoarece, pe de o parte, orasul este constient de rolul sau ca nou avanpost al Uniunii Europene, fiind pregatit pentru asumarea acestui rol, iar pe de alta parte, deoarece viitorul orasului este un proces de dezvoltare care deja a inceput sa se desfasoare pe plan economic, social si cultural.
Insa nu vorbesc despre viitor in termeni de predictie, in termenii unei incercari de a afla ce urmeaza sa se intample la un nivel concret in Iasi ori in Romania. Mai curand incerc sa dezvolt o notiune a viitorului inteleasa ca o categorie naturala a timpului. In mod obisnuit, consideram ca este imposibil sa avem o gandire oarecum structurata despre viitor, deoarece nu avem niciodata vreo informatie despre el. Acest lucru se intampla in cultura noastra: avem nevoie de informatii, de dovezi, de date, avem nevoie de tehnici pentru a face fata vietii. "Programul" pe care l-am gandit pentru expozitie a fost acela de a incuraja gandirea creativa - despre viitor, despre alte lucruri - fara a fi dependenti de informatie si date "solide".

C.G.: Credeti ca publicul a perceput evenimentul in termenii propusi de dvs.? Imi puteti spune ce reactii ati receptat din partea publicului?

A.K.: Inca nu am primit cine stie ce feed-back. Insa sunt pe cale sa-l primesc. Majoritatea reactiilor le-am primit din partea studentilor in curatoriat de la Royal College of Art din Londra care viziteaza zilele acestea Iasi-ul. In marea lor parte, intrebarile pe care le primesc pun in discutie felul in care sunt intrebuintate spatiile expozitionale, felul in care poti lucra cu cladirile, care sunt atat de impresionante in ele insele, cum ar fi Palatul Culturii sau Baia Turceasca. In care cazuri lucrarile de arta doar acopera spatiul? In care cazuri adauga ele intr-adevar ceva unui spatiu ori il reinterpreteaza? Cred ca aceasta este o discutie interesanta, chiar daca este oarecum tehnica si limitata la discursul "curatorial". Curatoriatul este un fel de gandire spatiala. Aceasta practica are de-a face din plin cu felul in care poti intrebuinta spatiul in mod activ, ca o categorie a gandirii, precum si cu felul in care poti crea o realitate mentala a expozitiei: prin intermediul lucrarilor, prin intermediul scrierii, prin intermediul conceptului, dar in aceeasi masura in spatiul fizic.

C.G.: Iar in ceea ce priveste publicul local?

A.K.: Cred ca oamenii de aici au nevoie de inca ceva timp pentru a-si articula o atitudine. Am observat acest lucru in cazul co-organizatorilor si al asistentilor mei. Ei au nevoie de ceva timp sa vada lucrarile, sa se gandeasca la ele si sa-si permita sa aiba propriile lor opinii in privin]a lucrarilor. Ei trebuie sa depaseasca stadiul de a fi impresionati de faptul ca expozitia este aratata aici, de faptul ca au venit anumiti oameni din strainatate sa lucreze in Iasi. Cel mai important lucru este acela de a fi capabili sa experimenteze expozitia la nivel personal, si cred ca acest lucru deja se intampla. Insa oamenii au nevoie probabil de inca o saptamana sa se intoarca, sa vada lucrarile din nou si sa se implice in intelegerea lor.

C.G.: In ceea ce priveste continuitatea acestui eveniment, credeti ca o bienala se poate dezvolta pe baza infrastructurii unui loc ca acesta, aici, in estul Europei?

A.K.: Da, insa trebuie sa ne amintim ca infrastructura este foarte diferentiata in diferite locuri din estul Europei. Exista diferente uriase intre Lituania si Romania, intre Slovenia si Albania, intre Polonia si Bulgaria. Europa de Est nu este un spatiu cultural unificat. Experienta pe care au avut-o oamenii din aceste tari dupa caderea comunismului a fost foarte diferita. De asemenea, au existat mari diferente si sub comunism.
In acest domeniu specific de activitate in care lucrez - curatoriatul independent legat de arta contemporana si cercetarea asupra procesului curatorial - exista foarte putine locuri in estul Europei care au reputatia intretinerii unei gandiri in directia unor activitati creative, inovative. Cred ca Iasi este acum unul dintre aceste locuri, mai ales dupa ce am primit aici cativa oameni din strainatate. Nu fiecare tara are o "scena" de arta contemporana puternic\a. Nu fiecare capitala are institutii, evenimente ori persoane interesante.
Iasi este mai degraba unul dintre putinele locuri din aceasta parte a estului Europei unde se intampla lucruri inovative. Iar oamenii incep sa devina constienti de acest lucru. Si de ce se intampla astfel de lucruri? Deoarece aici exista un individ, Matei Bejenaru, care a fost un om-institutie timp de cativa ani si care a intreprins acel gen de activitate propriu unei institutii ce trebuie sa acopere un astfel de domeniu. El isi duce la indeplinire ideea dezvoltarii unei scene aici, in Iasi. In alte locuri din Europa de Est, ideea de a dezvolta ceva interesant se bazeaza pe ceea ce intreprind institutiile. Vilnius, Varsovia, Budapesta, Ljubljana sau Belgrad se bazeaza pe activitatea a diferite feluri de institutii artistice, de la spatiile artistice oficiale finan]tate de stat la miscarile independente ori semi-independente. Insa toate aceste scene sunt institutionalizate intr-o oarecare masura, spre deosebire de cea ieseana care este complet dependenta de o singura persoana. Si acest lucru o face sa fie unica.

C.G.: Ce anume credeti ca ar trebui sa se accentueze la realizarea urmatoarei bienale? Ce anume credeti ca ar trebui sa schimbe organizatorii pentru a ridica nivelul evenimentului?

A.K.: Pot da un raspuns doar in ceea ce priveste implicatiile logistice ale acestei intrebari, deoarece nu este de competenta mea ori interesul meu sa rezerv vreo directie pentru ceea ce ar trebui sa se intample in viitor.

C.G.: Nu vreti sa oferiti sfaturi...

A.K.: Nicidecum, nu vreau sa procedez astfel in termenii continutului ori ai unei organizari curatoriale. Inca discut acest lucru cu Matei si probabil vom creea o platforma formala pentru acest subiect. Probabil Matei vrea sa stabileasca, de exemplu, un fel de comitet de consultanta, iar eu voi fi mai mult decat fericit sa contribui cu sfaturile si comentariile mele.
Insa, in aceasta privinta, as vrea sa fac cateva observatii logistice, deoarece eu insumi am fost destul de implicat in logistica acestui eveniment. Iar ceea ce mi se pare prioritar pentru data viitoare este asigurarea unui buget operativ inainte de a va apuca de lucru. Aveti la dispozitie 2 ani, si sunt sigur ca Matei va fi capabil sa obtina fondul de baza pentru acest eveniment, chiar incepand din acest an. Sa spunem, pana in 50 000 de euro obtinuti de la unele fundatii ori programe importante, doar pentru a organiza si a pune in functiune institutia. Si spun institutie, deoarece bienala devine o institutie. Si este nevoie de aceste fonduri doar pentru a o structura, astfel incat Matei sa fie capabil sa ofere un buget operativ pentru curatorul sau curatorii pe care ii va invita. In acest caz, sper sa nu mai fie pus in situatia de a invita pe cineva care sa porneasca de la zero.
Pentru viitor, cred ca acesta este cel mai important lucru: sa creati o institutie. Dar aceasta este, de asemenea, o problema, deoarece daca creati o institutie, atunci veti pierde putin din prospetimea si modul fatis al stilului de a lucra de care ati dat dovada acum. Insa sunt constient ca aveti nevoie de aceasta institutionalizare, deoarece nu este posibil sa realizati aceasta munca din nou, sa realizati aceasta munca coplesitoare, dificila si stresanta cu doar o mana de oameni dintre care unii nici nu au cerut sa fie platiti. Sunt sigur ca urmatoarea editie a bienalei va fi mult mai structurata.

C.G.: Ce intentionati sa faceti dupa acest eveniment? Intentionati sa realizati un eveniment major ca acesta in viitorul apropiat?

A.K.: Nu, nu am planificat nimic la aceasta scara. Si, de fapt, cred ca nu as vrea sa construiesc un mare eveniment imediat dupa acesta. Si asta deoarece exista anumite dezavantaje pentru un curator atunci cand lucreaza la realizarea unui mare eveniment. Nu mai esti capabil sa intri intr-un dialog creativ cu fiecare artist, nu mai esti in stare sa te implici intelectual pe tine insuti in producerea fiecarei noi opere. Trebuie sa gasesti un mod de operare in cadrul unui mare eveniment care este oarecum mai curand institutional decat creativ, chiar daca in realitate nu esti sprijinit de o institutie. Trebuie sa te gandesti la tot felul de politici personale pentru a realiza o expozitie impreuna cu atatia oameni. Trebuie sa te gandesti cum anume poti creea un anumit volum ori masa critica pentru a atrage atentia asupra evenimentului. Ai nevoie, pur si simplu, sa acoperi o anumita intindere a spatiului cu o anumita cantitate de proiecte si, pentru un anumit timp, la un anumit interval, in acest proces de umplere a cadrului artistic asupra caruia ai decis sa te opresti, exista un risc de a pierde putin din spiritul critic si creativ de care ai nevoie pentru a face intr-adevar o treaba buna in calitate de curator. Si despre acest lucru este vorba, acum, cand am ajuns la momentul evaluarii proiectului. Iar vizita facuta de studentii in curatoriat si profesorii lor din Anglia este foarte folositoare, deoarece ma ajuta sa ma gandesc la aceste implicatii.
Urmatorul meu proiect va fi unul mult mai mic, in Amsterdam, primavara viitoare, iar titlul proiectului este "Violenta tonului", titlu care este putin criptic. Exista cateva idei care converg in acest proiect, iar una dintre ele este aceea ca diferenta dintre discipline in viata intelectuala ori artistica, nu constituie atat de mult o diferenta in substanta ori in continutul lor, cat o diferenta in ton, o diferenta oarecum in articulare, legata de felul in care vorbesti despre ceea ce faci, de felul in care te definesti pe tine insuti, de felul in care stabilesti granitele dintre curatoriatul independent si cel institutionalizat, dintre artele vizuale si teatru, dintre arta si stiinta. Aceste granite nu sunt motivate. Ele sunt de natura creatoare, iar modul in care le creezi este tonal, tinand de felul in care vorbesti despre tine insuti, si exista o oarecare violenta in acest mod de a defini lucrurile. Selectand un anumit ton e ca si cum ai deselecta un alt ton, iar a vorbi cu cineva pe un anumit ton e ca si cum ai violenta acea persoana, deoarece te definesti pe tine insuti si il definesti pe celalalt prin intermediul tonului pe care tu il alegi.
O alta idee este aceea a legaturii intime dintre ton si emotie. In limbaj, tonalitatea este de obicei vazuta ca un sistem care opereaza deasupra structurii lingvistice "solide". Deasupra structurii fonetice, morfologice si sintactice a propozitiei putem identifica o curba tonala, intonatia, care este la fel de importanta pentru comunicare ca si celelalte trei segmente de analiza ale propozitiei, dar este intotdeauna considerata ca un fel de ultima instanta ori chiar ca un element de decor. De fapt, tonalitatea comunicarii - a limbajului si, in acest caz, a artei - este esentiala pentru intelegerea si articularea propriilor noastre emotii. Intentionez sa ma focalizez asupra emotiilor nearticulate, asupra asa-numitelor mici emotii ca fiind opuse celor mari. Nu voi pune accentul pe emotiile dragostei, urii si invidiei, ci mai curand pe acelea ale anticiparii, dezamagirii, supraestimarii propriilor tale posibilitati, pe emotiile jenei, pe acele lucruri care nu sunt tocmai clare si pe care este mai dificil sa le probezi.
"Violenta tonului" va fi o expozitie in centrul Amsterdam-ului, produsa in colaborare cu spatiul artistic W139, si va fi impartita intre un apartament si strada, astfel incat va exista acest element contrastant de "exterior-interior", existand, de asemenea, un contrast intre opera picturala, bazata pe imagine, si opera performativa, bazata pe lucrurile care se intampla in timp real.
Ma pregatesc pentru acest proiect lucrand in domeniul teatrului inca din aceasta vara, intentionand sa particip in cadrul unei productii teatrale la Royal Dramatic Theater din Stockholm, in august si septembrie, o productie bazata pe piesa unei scriitoare britanice, Sarah Kane, care s-a sinucis acum cativa ani, si ale carei lucrari sunt foarte brutale, crude si solicitante din punct de vedere fizic. Regizorul acestei productii este tanarul lituanian Oskaras Koršunovas, iar eu voi fi interpretul dintre el si actorii suedezi.

C.G.: Este un proiect inspirat de "teatrul crud" al lui Artaud?

A.K.: Da, insa destul de putin, deoarece este mai putin literar decat Artaud, este mai putin bazat pe text, este foarte fizic, tinand cont mai ales de felul in care va fi pus in scena de acest regizor. Insa, in mod normal, am o problema vis-a-vis de teatru. Nu sunt un om de teatru, astfel incat acest contact va fi oarecum ca o scoala pentru mine: sa invat mai mult despre felul in care se gandeste in teatru, si sper ca voi putea sa folosesc experienta acestei gandiri in desfasurarea viitorului meu proiect.

Acest interviu a aparut initial in numarul din aceasta vara al revistei ARThoc.

post-periferic

Raluca Voinea: V-ati gandit la conceptul de "colturi profetice" luand in considerare faptul ca aceasta era prima bienala internationala de arta contemporana din Romania, sau a fost special conceput pentru contextul Iasi-ului si al Periferic-ului?

Anders Kreuger: Eram, bineinteles, constient de contextul artistic din Romania cand am acceptat invitatia de a lucra in Iasi. Totusi nu sunt foarte interesat de notiuni ca "scene artistice" sau "contexte nationale". Pentru mine, acestea sun constructii birocratice care doar pun in umbra ceea ce poate fi cu adevarat interesant in orice context artistic. Evident, e nevoie de un suport informativ despre specificul cultural, istoric, social si politic al unui loc pentru a putea aprecia si intelege aceste reusite individuale. "Colectivitatea" artistica a unei tari nu ma prea intereseaza in munca mea curatoriala. Cand fac cercetare in diverse tari (pentru "Prophetic Corners" am facut mai multe astfel de calatorii), tind sa caut mai degraba "individualitati" decat "identitati". Expozitia din Iasi reflecta ideile mele personale - poate prea personale - despre ceea ce reprezinta Iasi-ul acum si ceea ce ar putea sa devina in viitor.

R.V.: Cum ati vazut lucrarile de la Bienala in noul lor context de la MediaLab in Bucuresti?
A.K: Nu a fost usor de "transplantat" expozitia de la Iasi intr-un alt oras, cu alt parfum, cu o alta cultura. Moldova si Iasi erau numite "Peru al grecilor" (in relatie cu practicile de guvernare corupte ale familiilor conducatoare fanariote din secolul 18). Oarecum, Bucuresti-ul ar putea fi numit "Buenos Aires-ul Europei". Opulenta neo-baroca a casei Kalinderu a fost, mi s-a spus, cumparata cu banii obtinuti din exporturile de vite la sfarsitul secolului 19. Expozitia de la Kalinderu a fost conceputa ca o exemplificare a catorva lucrari mai degraba decat ca o "reprezentare" a evenimentului de la Iasi.

R.V.: Credeti ca acest eveniment a fost bine perceput in restul tarii? Obiectivul principal a fost sa creati in primul rand o constiinta locala a ceea ce inseamna o bienala de arta si abia dupa aceea sa va ocupati de vizibilitatea nationala si internationala?
A.K.: Stiu foarte putin despre cum a fost perceput evenimentul in Romania. Nu am primit feedback direct decat din partea asociatilor mei apropiati din Iasi, tineri artisti care au reactionat sau au fost direct implicati fata de unele lucrari individuale din expozitie. Pentru mine ca si curator, asemenea contacte directe cu publicul sunt mai graitoare decat orice aproximare a felului cum a fost perceput evenimentul de catre oameni care n-au vazut de fapt expozitia si doar au auzit de ea.
Pe de alta parte, "Prophetic Corners" va fi international vizibila in masura in care zvonul despre expozitie se va raspandi. Acesta este un joc cu virtualul, un joc social pe care ti-l asumi de cate ori lucrezi intr-un loc mai mic si mai indepartat.

R.V.: Cum legati Bienala Periferic de alte evenimente europene de anul acesta care au un teritoriu conceptual comun, cum ar fi Bienala de la Lyon cu tema "S-a intamplat maine" sau "visele si conflictele" de la Venetia?
A.K.: Mi-e greu sa vad similaritati intre conceptul de 'Prophetic Corners" si bienala de anul acesta de la Venetia, care a fost in mod declarat o angajare a pietei de arta intr-o deplasare, post-Documenta, de la lucrarile "conceptuale" (si video instalatii) inapoi la piese "de privit" (si obiecte scumpe).
Expozitia mea a fost, daca vreti, mai academica, mai introspectiva, mai poetica. Unii apreciaza acest fel de a lucra, altii nu. Nu te poti astepta niciodata sa multumesti pe toata lumea.

R.V.: Gandindu-ma la privirea profetica benjaminiana si la modul "non-utopic" (cum l-ati numit) de a concepe viitorul, v-as intreba daca credeti ca artistii romani sunt mai orientati catre trecut sau catre viitor.
A.K.: Nu stiu ce vreti sa spuneti prin "artisti romani". Nu cunosc o asemenea colectivitate de artisti. Stiu cativa artisti care sunt romani, si ei au abordari diferite a unor lucruri diferite care ii intereseaza. Data fiind istoria recenta dificila a tarii, mi se pare normal ca unii intelectuali si artisti sa fie preocupati sa inteleaga si sa se impace cu trecutul pe care ei insisi l-au experimentat. Aceasta este adevarat si despre tineri, intrucat ei au trecut prin schimbari radicale in ultimii zece ani. Pentru multi artisti si scriitori din orice tara, trecutul este o pasiune sau chiar o obsesie; ceva caruia le e greu sa i se sustraga sau sa-l exorcizeze. Chiar eu am formulat tema "dealing with the future" pentru a-mi raspunde propriei mele fascinatii pentru trecut, pentru istorie, distrugere, decadere si pierdere. Am vrut sa postulez o contra-imagine la acest gen de gandire obsesiva (pentru care scriitorul german G.W.Sebald este un exemplu bun si interesant). "Viitorul" este un concept suficient de vag pentru a primi diverse interpretari si asteptari. Din fericire, asta poate fi un stimulent pentru gandire.