Project Report: Media, art and gender

Proiectul Media, art and gender a constat in trei parti: prezentari, workshop si expozitie. Fiecare dintre aceste parti va fi prezentata separat in acest raport. Acest text vorbeste despre punctele de plecare, dezvoltarea proiectului si rezultatele lui. Vorbeste atat despre dificultatile cat si despre beneficiile unui asemenea proiect. Vorbeste despre satisfactia muncii impartasite.

I. PREZENTARI

Danica Minic
1. Post socialist media: Gender and Representing the Nation
Prima prezentare a inceput cu familiarizarea cu diferite modele de comunicare in cadrul studiilor media. Modelul de transmisiune, mai vechi, a fost inlocuit de modelul constructivist de comunicare. In locul ideii reprezentarilor media ca o reflectare a realitatii, media sunt acum vazute ca reconstruind realitatea in acelasi timp in care o si reprezinta.
Prezentarea s-a concentrat in principal pe subiectul "Genul si reprezentarea natiunii", situat in contextul post-socialismului. Urmatoarele probleme au fost discutate:
I. Postsocialism si identitate de gen
II. Reprezentarea natiunii - o femeie: 1. Tara mama - natiunea vazuta ca pura, naturala si unita; 2. Reprezentari picturale ale natiunii ca figura feminina;
3. Femeile ca simboluri culturale - traditie si modernizare
III. Reprezentarea natiunii - un barbat: un portret politic
Prezentarea a fost urmata de material vizual bogat, care a exemplificat aceasta teza. Exemplele vizuale au fost in principal din contextul media sarb (clipuri TV, fotografii din presa, picturi, etc.), dar au fost insotite de o paralela cu istoria artei si a iconografiei.

2. Gender, Advertising and Culture Jamming
A doua prezentare a inceput cu introducerea in diverse probleme de de gen si publicitate. Accentul in aceasta introducere a fost pus pe comercializarea trupurilor feminine ca un fenomen insotitor al tranzitiilor postsocialiste la relatiile de piata. Fotografii ale panourilor din Belgrad au fost prezentate si discutate in aceasta parte.
Principalul subiect al acestei prezentari a fost "Culture Jamming", termenul-umbrela pentru un numar de grupuri artistice /activiste din Statele Unite, din anii '70 pana astazi. Bazati pe teoria critica a media in societatea de consum, culture jammers reprezinta un model simbolic inspirator, alternativ la curentul principal din media. Ei chestioneaza accesul la informatie si colonizarea spiritului public pentru scopuri comerciale. Strategiile lor artistice de a interveni, manipula si recicla materialul media au indicat acea "politica radicala a stiintei vizuale" (Umberto Eco) folositoare pentru metodele acestui workshop. Urmatoarele grupuri artistice au fost prezentate: Adbusters, Guerrilla Girls, Billboard Liberation Front, ®TMark.

3. Eastern European Art Focused on Gender:
Private/Political Body
De/Contexts/Contrasts
Prima parte a acestui workshop a discutat lucrarile unor artisti est-europeni care lucreaza cu relatiile dintre notiunile simbolice de gen si existenta materiala a corpului. Urmatorii artisti au fost prezentati: Zdena Koleckova (Cehia), Jindra Vikova (Cehia), Sanja Ivekovic (Croatia), Alicja Zebrowska (Polonia), Katarzina Kozyra (Polonia), Silvia Lazarova (Bulgaria), Jelica Radovanovic (Serbia). Contrastul dintre bolile, imperfectiunile corpului fizic si corpurile idealizate ale imagisticii media, ca si influenta pe care media o are asupra posturilor noastre corporale si a comportamentelor specifice de gen constituiau subiectul unora dintre aceste lucrari. Altele explorau corpul ca purtator al unor simboluri socio-politice (nazism, victorie, religie).
A doua parte a prezentarii s-a concentrat pe lucrari care deconstruiesc modele de gen apartinand mainstream-ului utilizand principiul decontextualizarii. Artisti ca: Sanja Ivekovic, Jelena Radic (Serbia), Alla Georgieva (Bulgaria) si Vlasta Delimar (Croatia) au fost prezentati in aceasta parte. Combinand cu talent contexte contrastante cum ar fi publicitatea si activismul anti fascist, broderie si pornografie etc., acestea atingeau problema excluderii si a conflictelor produse de modelele de gen dominante.


4. Eastern European Art Focused on Gender:
Applying the Role, Parody of Stereotypes
Ultima prezentare s-a ocupat de lucrarile care investigheaza problemele genului folosind instrumentele hiperbolei, parodiei, auto-obiectificarii, etc. Au fost prezentati: Jelica Radovanovic, Milica Tomic (Serbia), Tanja Ostojic (Serbia/Germania), Maja Rakocevic (Serbia), Rassim Krastev (Bulgaria), Adelina Popnedeleva (Bulgaria), Boriana Dragoeva (Bulgaria), Daniela Kostova (Bulgaria), Silvia Lazarova (Bulgaria) si Alla Georgieva. Asumandu-si rolul femeii ca simbol al natiunii, sau perechea prostituata/inger… a cuplurilor romantice, body builders si cantereti folk, unii dintre acesti artisti deconstruiesc notiunile de feminitate si masculinitate, obiectificandu-se pe ei insisi ca modele perfecte de gen. Altii compara experienta lor personala cu idealurile media sau folosesc imagistica media a genului pentru a comunica intelesuri opuse.

GUEST PRESENTATION:

Smaranda Vultur: Fotografii ale femeilor din Timisoara la inceputul secolului 20

Pornind de la notiunile moderniste de feminitate si frumusete si de la arhiva de fotografii a Timisoarei, Smaranda Vultur a analizat semnificatia genului, clasei si a identitatilor nationale a femeilor din aceste fotografii. A discutat posturile obisnuite ale femeilor din Timisoara la acea vreme, care repeta imaginea femeii ca actrita, ca si moda costumelor populare ca referinta la nationalitate, sau simbolismul anumitor bijuterii ca semn al identitatii burgheze. Prezentarea ei si arhiva de fotografii ca parte a expozitiei "Media, Art and Gender" au oferit un fundal istoric util pentru problemele reprezentarilor vizuale si ale constructiilor de gen.

II. WORKSHOP
Principala idee a workshop-ului, ca parte a proiectului "Media, Art and Gender", a fost sa oferim artistilor o cantitate haotica de imagini de gen (luate din diverse reviste) ca material de lucru pentru ei si sa investigam posibilitatile reorganizarii lor in lucrari artistice pe subiectul genului. Munca individuala sau colectiva din cadrul workshop-ului a rezultat in diferite moduri de atasament fata de acest material. Acestea sunt de la experienta personala relationata cu aceste imagini sau descoperirea unor tipare vizuale ale reprezentarilor de gen din mass media pana la paralela cu istoria artei. In functie de diferitele abordari ale artistilor, procesul workshop-ului a avut urmatoarele directii:

work in space: reorganization of media material
Aceste activitati au rezultat in gruparea materialului media in functie de tiparele vizuale ale imaginilor de gen sau ale tiparelor media in general. Cautarea prin acest material a facut posibila descoperirea unor tipare care se repetau, cum ar fi: imaginea chipului dublat al unei femei (dublat in oglinda sau fara ea), imaginea unei femei cu fata pe jumatate acoperita, fragmentarea corpului, tiparul inainte&dupa al naratiunilor de frumusete etc. In afara de acestea, alte grupuri au fost facute: cupluri romantice, logo-uri pe corpuri, barbati - femei; grupaje de prim-plan si titluri din aceste reviste au fost rearanjate in texte experimentale… Lucrul practic cu materialul a oferit o experienta ca baza pentru a descoperi tiparele media.

private/public - personal experience
Unii dintre participanti au legat propria lor experienta personala sau cotidiana de imaginile din reviste gasite pe peretii spatiului H.Arta. Alaturarea fotografiilor si istoriilor lor particulare cu sexismul tabletelor si reclamelor sau al telenovelelor ca gen conventional feminin, au deschis un spatiu catre intimitate ca atitudine fata de peisajul public al genului.

art/history parallel
Arhiva fotografica despre femeile din Timisoara la inceputul secolului 20 a oferit workshop-ului de la inceput suportul istoric si de istoria artei. Participantii au facut insa si alte relationari de acest tip in timpul workshop-ului. Cartile lor personale au servit ca punct de plecare pentru a descoperi tipare vizuale similare in reprezentarea corpurilor feminine de acum un secol si in fotografia de moda de astazi. Rezultatul acestei comparatii a aratat ca ceea ce mai demult era considerata o postura pornografica a intrat astazi in imagistica obisnuita de moda.

media, art and gender spaces - toilet, alternative gallery, street, room
Dezvoltarea workshop-ului s-a petrecut in stransa legatura cu spatiul. De-a lungul workshop-ului au aparut problemele topologiei genului, artei, intimitatii sau sferei publice. Unele dintre aceste notiuni se legau de conditiile materiale ale genului sau ale artei. A curata toaleta ca o treaba neplatita ce revine in mod obisnuit femeii sau conditiile materiale in spatiul artistic alternativ care este H.Arta (cum ar fi zgomotele pe care le faceau in timpul prezentarilor mucitorii care lucrau) au aratat costurile existentiale care sunt produse de inegalitatea sociala sau dificultatile care insotesc adesea alegerile alternative. Intrucat unele dintre lucrari trateaza aceste probleme, aceasta abordare "sensibila la spatiu" va fi si parte a expozitiei.

dissemination - discussions, exchanges, reader
Un beneficiu colateral al workshop-ului a fost schimbul de informatii, articole, CD-uri despre scena de arta romaneasca sau sarba sau despre arta contemporana in general. Aceste cadouri "informative" sunt esentiale in tarile in care a calatori nu este usor din cauza dificultatilor financiare sau a necesitatii vizei. Ele sunt de asemenea un bun inceput pentru a dezvolta o retea care este necesara pentru colaborarea pe termen lung. Printarea Reader-ului cu textele selectate despre problemele de "media, arta si gen" a avut aceeasi importanta, intrucat bibliotecile nu ofera o alegere suficienta in privinta titlurilor contemporane.

special note: changing the plan
Caracteristic pentru curgerea acestui workshop sau poate pentru workshop-uri in general a fost faptul ca s-a dezvoltat in felul sau, care a fost diferit de programul initial. Ca si coordonatori ai proiectului, nu am intentionat sa avem o atitudine rigida fata de planul si de dezvoltarea lui, dar o schimbare care s-a petrecut chiar la inceputul workshop-ului a parut prea subminanta pentru noi. Intreaga situatie s-a creat in jurul lucrarii pe care participantii din Serbia au insistat sa o realizeze in prima zi, in timp ce alti participanti asteptau la H.Arta sa inceapa lucrul asa cum era stabilit in program. A fost o situatie problematica, intrucat pe de o parte exista o motivatie autentica a unor participanti sa produca o lucrare pentru acest proiect, pe de alta parte a fost un stres urias al organizatorilor, intrucat decizia lor ar fi putut avea drept consecinta compromiterea unei zile de lucru cu celalalt grup de participanti. In cele din urma, aceasta situatie s-a rezolvat cu bine, intrucat lucrarea primului grup a adus idei pentru workshop prin discutii cu cel de-al doilea grup. In ziua urmatoare, aceasta experienta a deschis discutii privind probleme generale legate de o lucrare artistica:
- lucru individual si de echipa - ne invata sistemele noastre educative sa fim in competitie si sa nu lucram in grupuri,
- unde este punctul in care o tema sau un mediu specifice pentru un workshop de arta devin o limitare pentru artisti,
- ce anume inseamna o reactie a unor artisti - cat de mult este un mit artistul ca rebel si cat de mult a nu respecta un plan este ceva specific artistic.
In felul acesta, partea educativa a proiectului a fost interactiva. Nu a mers lin tot timpul, dar cu siguranta a adus o experienta care poate fi aplicata in proiectele viitoare.

IV. EXPOZITIE

Expozitia va include lucrari individuale sau de grup, produse de participanti, participanti si coordonatori, coordonatori si autori… aranjate impreuna cu documentarea intregului proiect si cu fotografiile din arhiva Timisoarei… In expozitie toate aceste categorii ale workshop-ului se transforma in categorii ale participantilor.

Participantii sunt:
Gordana Belic, Belgrad
Maja Bekan, Trebinje/Belgrad
Aura Balanescu, Timisoara
Gabi Cosma, Arad/Timisoara
Maria Crista, Timisoara
Anca Gyemant, Timisoara
Ioana Eremias, Arad/Timisoara
Tanja Markovic, Belgrad
Danica Minic, Belgrad
Rares Moldovan, Arad/Timisoara
Alin Neagu, Timisoara
Marija Pavlovic, Belgrad
Mihaela Petric, Timisoara
Gabrijel Savic, Belgrad
Rodica Tache, Timisoara
Raluca Voinea, Bucuresti
Smaranda Vultur - Fundatia A Treia Europa - Timisoara

Expozitia este lejer structurata in urmatoarele grupuri de lucrari, in functie de diferitele abordari ale subiectului media, art and gender:

- Cut&Paste -

- Private/Public -

- Material # conditions -

- Archive -

- Documentation

Iata cum au interpretat artistii aceste teme:

Cut&Paste
rearanjare, gasirea tiparelor, legaturi, interventii…

----- Gabi Cosma ------
Titlu: Nato beauty honey style
Artistul a folosit diverse titluri din reviste ca material de lucru, pentru a compune texte experimentale/ poeme vizuale/ colaje verbale. Legaturi intentionate sau intamplatoare intre fonturile, culorile si sensul lor produc comentarii cinice asupra acestui dictionar de gen sau doar introduc un bruiaj intr-un astfel de canal de comunicare.

-------- Group work ----------
Anca Gyemant, Rodica Tache, Danica Minic, Maria Crista, Raluca Voinea, Gabrijel Savic
Titlu: Patterns
Imagini din reviste sunt instalate potrivit tiparelor media folosite in reprezentarea femeilor, barbatilor, corpului, sexualitatii, frumusetii etc. Ele sunt grupate astfel:
Double faces
Covered faces
Fragmented body
Before&After


------ Ioana Eremias ----------
Titlu: Frivol
Artista va juxtapune posturi similare ale corpurilor feminine in arta erotica sau pornografia de la inceputul secolului XX si din fotografia contemporana de moda. Lucrarea este despre similaritate si diferenta: posturi asemanatoare ale femeilor contrasteaza prin distanta vizuala in timp, evidenta, sau prin schimbarea de gen care a insoti aceste posturi in timp.


------ Rares Moldovan --------
Titlu: Interventions
Folosind reviste "stralucitoare" pentru femei ca suport pentru desenele sale, artistul lucreaza conform interventiei cu marker-ul, spray-ul sau vopseaua familiara copiilor, graffitistilor, activistilor politici sau poate oricui.

Private/Public
intimitatea cu ecranul…

------ Raluca Voinea ----------
Titlu: Libertatea ID
Pornind de la experienta ei zilnica a drumului la si de la lucrul la Muzeu si de la imagistica sexista care ii agreseaza privirea pe parcursul acestuia, autoarea isi relationeaza diferitele identitati - ca tanara femeie, istoric de arta, curator, persoana traind in Bucuresti, la contextul mediatic caruia ii este supusa vizual.

------- Danica Minic ----------
Titlu: Kasandra & Municipality
Autoarea isi expune propria arhiva de produse media legate de gen, care au o anumita semnificatie personala in diferite feluri. Acestea sunt insotite de declaratiile personale care leaga aceste imagini de sora si mama autoarei si de ea insasi.

---------- Ioanna Eremias --------
Titlu: Top miss
Artista a facut o selectie de 10 frumuseti de top din materialul oferit. Ea va crea o competitie intre ele, cerandu-le oamenilor sa voteze pentru Miss. Castigatoarea acestei competitii va fi imprimata pe un tricou pe care artista il va purta la vernisaj. Toate cele trei parti ale acestei lucrari - candidate, vot si tricoul castigator - vor fi expuse impreuna.


----------- Group work --------
EVERYBODY
Titlu: I wanna live with common people…
Iesind din galerie in spatiul public al orasului… cautand imagini de gen pe strazile din Timisoara si fotografiindu-le… comparand oamenii obisnuiti cu oamenii din reviste… fotografiind body collages realizate din corpurile noastre si cele din reviste… corpurile noastre ca panouri publicitare vii… expunand toate aceste imagini-hibrid… inapoi in spatiul galeriei.

--------- Group work --------
Anca Gyemant, Rodica Tache, Maria Crista, Danica Minic
Titlu: Coordinators of the project
Aceasta este o parte separata a lucrarilor comune anterioare. Lucrarea expune portretele celor 4 coordonatoare ale proiectului cu zambetul unei femei dintr-o revista. Pentru a se prezenta publicului, coordonatorii proiectului imprumuta tenul perfect, rujul stralucitor si perlele grele ale acesteia.


Material # conditions
destin in toalete si burghie?

-------- Group work --------
Gordana Belic, Maja Bekan, Tanja Markovic, Marija Pavlovic, Gabrijel Savic
Titlu: Consumption, toilet, leisure
Lucrarea este o inregistrare fotografica a interpretarii de catre artisti a unor actiuni care sunt de obicei facute de femei sau asociate cu acestea. Desemnand femeile ca si consumatori, forta de munca neplatita sau ca intruchipand relatia beauty & romance & food , sedinta foto incepe cu timpul pentru consumat, apoi duce la timpul pentru lucrat si se termina cu timpul de distractie. Cautarea de catre artisti a unor articole ca mancare, detergent, farduri si reviste de moda continua prin curatarea toaletei si se termina cu mancatul chips-urilor, cititul revistei Vogue, fardatul.
Aceasta succesiune temporala este repetata prin instalarea lucrarii in spatiul de la H.arta, care expune fotografiile in spatiul ce duce catre, in si in afara toaletei, oferind experienta intima a toaletei in legatura cu arta despre gen. Ideea lucrului asupra conditiilor materiale, care sunt produse de inegalitatea sociala a textelor isi are originea in conditiile materiale care au fost fundalul workshop-ului intr-un spatiu artistic alternativ asa cum este H.arta: artistii au avut o problema cu cazarea lor la Caminul Studentesc si chiar au vrut sa curete toaleta! Menajul ca o munca obisnuita si neplatita a femeilor este in felul acesta legata de conditiile materiale ale evenimentelor de arta alternative, demonstrand costurile existentiale legate de gen sau dificultatile care insotesc adesea alegerile/ imposibilitatea alegerii unei (arte) alternative.

-------- Rares Moldovan -------
Titlu: Parasites
Artistul foloseste diverse deseuri, cum ar fi - fete taiate in timpul lucrului altcuiva si resturi ramase din timpul lucrarilor de renovare, transformandu-le intr-o multime de obiecte/ creaturi/ paraziti care continua sa se "amestece" prin spatiu, ca un junk cu personalitate.


------ Aura Balanescu ------
Titlu: Image package
Artista si-a instalat imaginile publicitare alese de ea ca un pachet urias pe masa care este impachetata in folie de plastic in care de obicei punem mancare. Imaginile sunt servite pentru consum si trimit la obiectualizarea corpului ca marfa.

Archive
fundal istoric…

Fundatia A Treia Europa, Smaranda Vultur
Instalarea arhivei foto: Rodica Tache
Fotografii ale oamenilor din Timisoara la inceputul secolului XX - femei pozand ca actrite, familii la picnic, mame cu copii… toate ofera un contrast vizual si o vedere istorica asupra notiunilor de feminitate si masculinitate.

Docummentation
informatie diseminare…

--------- Alin Neagu --------
Titlu: Workshop Record
Materialul video care a fost inregistrat in timpul workshop-ului este acum in faza de editare si va fi de asemenea prezentat publicului in cadrul expozitiei.


--------- Group work ---------
Anca Gyemant, Rodica Tache, Danica Minic, Maria Crista
Titlu: Double workshop
In acelasi timp cu media, art and gender , am avut un alt "workshop" care s-a desfasurat in aceeasi cladire. Muncitorii faceau niste renovari. Sunetul burghielor ca fundal pentru prezentari nu a fost chiar o inspiratie, dar avem niste fotografii bune ale acestor workshop-uri: workers arranging the windows… looking at…workers arranging the images…Fotografiile care au documentat dezvoltarea workshop-ului nostru vor fi prezentate impreuna cu cele aratand munca lor. Si noi si ei am depus acelasi efort in munca noastra si am fost public unii pentru ceilalti.


------- Danica Minic --------
Titlu: Media, art and gender READER
Este o selectie a unor texte introductive in: studii media feministe, culture jamming ca miscare de arta/activista, relatii ale genului cu identitatea nationala si arta Est-Europeana care trateaza probleme de gen.


--------- Group work ------------
EVERYBODY
Title: Miscellaneous: discussions, exchanges
Diferite materiale (cataloage, CD-uri), pe care participantii si le-au prezentat reciproc in timpul workshop-ului vor fi expuse ca o parte relevanta a acestuia.